Gjør lekser først

Hvis du sier til foreldrene dine at du skal gjøre lekser før du begynner å spille, er det lettere å få tommel opp. Gjør unna lekser og andre plikter før du setter deg ned foran skjermen. Da slipper du også å ha dette hengende over deg. Hvis du er ferdig med alt du veit du må gjøre i løpet av dagen, er det lettere for deg å slappe av og kose deg med spillinga.

Mat må du ha

Selv du kanskje ikke kjenner på sulten, må du spise regelmessig. Ikke spis foran skjermen, men ta deg tid til å spise middag med familien din når det er mat. Spør på forhånd når middagen er klar, så kan du avpasse en pause i spillinga. At du prioriterer litt kvalitetstid med familien rundt middagsbordet uten å måtte bli mast på, er noe foreldrene dine sikkert vil sette pris på.

Det er også viktig at foreldrene dine holder seg til tidspunktet dere avtaler middag. De må forstå det sosiale ved å spille, og at du ikke kan hoppe ut av et spill med andre en halvtime før dere avtalte bare fordi middagen blei ferdig før tida.

 

 

Avtale om spilling

Å lage en avtale med foreldrene dine om når, hva og hvor mye du kan spille høres kanskje litt tullete ut. Dere trenger nødvendigvis ikke å skrive ned og signere en kontrakt. Det viktigste er at dere snakker om det så dere er enige om hvor mange timer som er ok å spille om dagen. Kanskje er det f.eks. rom for å spille litt mer i helger og ferier.

Det er viktig at du passer på å holde din del av avtalen. Da blir det fortsatt god stemning rundt spilling hjemme, og foreldrene dine ser at du har kontroll og er til å stole på. Ikke push grensene for hvor lenge du spiller, og informer gjerne foreldrene dine at du har gjort de andre tingene du har lovet før du setter deg ned for å spille.

Du kan tipse foreldrene dine om siden snakkeomspill.no. Der har de mange gode spørsmål de kan stille seg selv, og som kan hjelpe dere med å snakke om spill og grenser.

Kom deg ut – og i seng

Du veit det godt selv, men du trenger også å bevege deg. Pass på at du får mosjon hver dag. Det trenger ikke å bety blodslit på en tredemølle, men kan være å sykle eller gå en tur. Avtal å gjøre noe fysisk med en eller flere venner, så er det mer forpliktende og lettere å komme seg ut. Da blir du også mer opplagt og leverer bedre i spillverdenen.

Søvn er også viktig, så pass på at du får nok fri fra skjermen og en god natts søvn. Ligger du i senga om natta og spiller halvt i søvne, er du ingen skjerpa spiller. Du veit du trenger søvn, og det er mer glede i å spille når du er opplagt enn når det går på autopilot. Vi har samla noen gode søvntips i denne artikkelen på ung.no.

 

 

Få foreldrene dine interessert

Ok, kanskje du ikke klarer å få foreldrene dine interessert i spill. Men hvis du viser dem litt hva du spiller og forklarer hvordan det fungerer, er det mulig de får et nytt syn på spill. Kanskje skjønner de hvorfor du synes dette er så artig og hvorfor du liker å bruke mye tid på dette. Vi snakker om hobbyen din, så da er det viktig at de forstår hvilken glede det gir deg. Så ikke vær redd for å innvie dem litt i spillinga di. Veit de mer, er det lettere for dem å slå seg til ro med det du driver med.

Mye positivt

Du kan også slå i bordet med de mange positive trekkene det er ved spilling. Vis foreldrene dine at du også kan være sosial når du spiller. Spiller du online blir du kjent med andre, og lærer deg å kommunisere med folk du både kjenner og ikke kjenner fra før. Det er mye sosial trening i å spille på denne måten, så prøv å få foreldrene dine til å innse det. Og spiller du spill som er på engelsk, blir du også bedre i engelsk.

Men det viktigste argumentet er uansett at dette er noe som gir deg masse glede og frihet - og forhåpentligvis en god dose mestringsfølelse.