Sjekk om det er en seriøs nettbutikk

Ikke alle nettbutikker er like kundevennlige og seriøse. Et lurt tips er å søke på nettet etter andre sine erfaringer med nettbutikken før du handler der. I tillegg bør du sjekke om nettbutikken har lett tilgjengelig kontaktinformasjon. Dette er viktig både fordi det sier noe om nettbutikkens seriøsitet og fordi det kan være greit å ha når du eventuelt må klage på varen eller etterlyse leveransen.

Forbrukertilsynet har også laget en sjekkliste du kan bruke, for å unngå å la deg lure av falske nettsider. Her kan du lese mer om hva du kan se etter for å sjekke om du handler fra en useriøs nettbutikk.

 

 

Sjekk butikkens returregler

Sjekk hvilke regler butikken har for retur av varer (sende tilbake). Mange nettbutikker har egne regler for åpent kjøp eller retur av varer. Det er lurt å kjøpe fra nettbutikker hvor det er enkelt å returnere hvis du vil det. Bytte og returregler er ikke noe butikken må ha, og de kan derfor variere.

Fra norske nettbutikker har du alltid rett til å angre på kjøpet, innen 14 dager fra du fikk varen. Husk å gi beskjed om at du bruker angreretten innen 14 dager. Dette gjelder også for nettbutikker i Europa.

Selgere kan sette veldig ulike betingelser (krav) for hva som skjer ved for eksempel forsinkelse, avbestilling eller retur. Dette er avtalen din med selger, så vær sikker på at du vil akseptere den.

Sjekk hvor mye du må betale

Du skal få oppgitt prisen på varen og fraktkostnadene av nettbutikken. Når du handler på nett, kan det være fort gjort å taste feil. Gå derfor gjennom bestillingen og ordrebekreftelsen for å se om noe har gått galt i prosessen. Sjekk også at leveringsadressen din stemmer.

Undersøk hvor mye du må betale i moms, hvis du kjøper fra utlandet. Hvis sendingen har en verdi på 350 kroner eller mer inkludert frakt og forsikringskostnader, skal du betale moms. Dette kan du f.eks. sjekke på toll.no.

Velg en sikker betalingsmåte

Tenk deg om to ganger før du betaler for en vare eller tjeneste på forskudd. Har du betalt med kredittkort eller vanlig bankkort, kan du kreve pengene tilbake fra banken din hvis du ikke får det du har kjøpt. Bruker du angreretten eller ikke mottar varen, har du rett til å få pengene tilbake fra selger. Hvis du ikke får det, kan du kreve disse refundert fra banken din. Dette kalles for chargeback.

 

 

Vær forsiktig med personlig informasjon

Ikke gi informasjon om deg selv før du faktisk skal handle, og da bare det som er strengt nødvendig. Vær skeptisk til å avsløre personlige opplysninger, som personnummer.

En seriøs nettbutikk bør ha informasjon om personvern på siden sin. Den bør si hva opplysningene d deler skal brukes til, fortelle om selskapets datasikkerhet og hvor du kan henvende deg med spørsmål.