Skal du kjøpe bruktbil? Her er noen tips!

Hva koster bilen når alle utgifter er regnet inn? Holder annonsen det den lover? Følg vår sjekkliste, så unngår du å falle i de vanligste bruktbilfellene.

Sist oppdatert: 08.02.2024 Av: Ung.no og Forbrukerrådet

Ung kvinnelig sjåfør holder på rattet og ser tankefull ut.
PLANLEGG: Få oversikt over alle utgifter og bilens tilstand før du kjøper. (Foto: PNW production/Pexels)

Når du først har fått lappen, er det fristende å kjøpe egen bil.

Det kan være mye å holde styr på, særlig hvis du er førstegangskjøper. Derfor har vi samlet noen tips til deg.

1. Regn ut alle kostnader

Det er ikke bare én sum du må ut med når du skal kjøpe bil. I tillegg til det bilen koster, må du også betale:

  • forsikring
  • omregistreringsavgift
  • drivstoff/strøm
  • bompenger
  • service
  • EU-kontroll

Kjøper du en eldre bil, som har kjørt langt (høy kilometerstand), øker også risikoen for hyppige og kanskje dyre reparasjoner.

Sikre at du har råd til alle kostnadene som følger med det å ha bil.

Må du ta opp billån, kan du finne det rimeligste og beste lånet på Forbrukerrådets sider.

2. Les annonsen nøye

Finner du en bil du er interessert i, bør du lese annonsen grundig.

Står det at både sommer- og vinterdekk følger med bilen? Er det andre opplysninger du stiller spørsmål ved, eller vil undersøke nøyere?

Ta skjermbilde av annonsen, så har du den når du skal treffe selger og kan sjekke at all informasjonen stemmer.

3. Be om tilstandsrapport

Du bør alltid kjøpe bil med tilstandsrapport.

Denne rapporten viser eventuelle feil og mangler på bilen og er en skriftlig vurdering gjort av NAF (Norges Automobil-forbund) eller et annet verksted.

Spør alltid om å få se tilstandsrapporten på forhånd, så vet du hva du har å forholde deg til. Kanskje gir den deg også en mulighet til å prute på prisen?

Hvis det ikke følger en tilstandsrapport med bilen, er det mulig å betale for en selv.

Du kan lese mer om NAF sin tilstandsrapport og priser her.

4. Undersøk bilen ordentlig

Når du treffer selgeren, bør du undersøke og prøvekjøre bilen. Ikke kjøp bil usett eller uprøvd!

Du bør sjekke bilens innside, utside og motorrom. Sett deg gjerne ned på huk og sjekk om bilen har bulker, riper eller rust.

Det kan være lurt å ta med noen som har peiling på bil. Særlig hvis du selv ikke er bilkyndig, eller bilen mangler tilstandsrapport.

5. Prøvekjør og test bilen grundig

En prøvekjøring kan avdekke feil, ulyder eller skader. Kjør gjerne en lengre tur slik at du kan sjekke bilen under ulike forhold.

Prøv alle bilens funksjoner, som håndbrekk, vindusviskere, air condition, varme, låsesystem, vinduer og så videre.

Opplever du store feil med bilen, bør du vurdere å se deg om etter en annen.

Hvis du likevel kjøper bilen til tross for feilene, kan du ikke klage til selgeren senere.

Lytt og lær!

6. Sjekk om bilen har heftelser

Hvis bilen har en heftelse, betyr det at selger deler eierskapet i bilen med noen andre – som regel en bank.

Heftelser oppstår når selger har gjeld som ikke er betalt, og banken vil sikre seg pengeverdi i personens eiendeler, for eksempel bil eller bolig.

Hvis du kjøper en bil med heftelser, kan du i verste fall risikere å miste den.

Du kan enkelt sjekke om en bil har heftelser i Brønnøysundregisteret.

7. Sjekk at selgeren faktisk eier bilen

Når du skal treffe selgeren, bør du i tillegg sjekke at hen står som eier i vognkortet.

Kjøper du av en som ikke eier bilen, kan den virkelige eieren plutselig kreve bilen tilbake.

Bilens registrerte eierskap finner du på vegvesen.no.

8. Sjekk kilometerstand, årsmodell og EU-kontroll

En EU-godkjent bil oppfyller minstekravene til å kjøre på norske veier.

Hvis bilen du vurderer å kjøpe ikke er EU-godkjent, kan bilkjøpet koste deg mye i etterkant.

Sjekk derfor når bilen sist ble EU-godkjent, og tid for neste EU-kontroll på vegvesen.no.

9. Sjekk servicehistorikk

Service og EU-kontroll er ikke det samme, og en EU-godkjent bil er ikke nødvendigvis i tipp topp stand.

Sjekk derfor at bilen er jevnlig vedlikeholdt ved å se på historikken i serviceheftet som følger med.

Hvis serviceheftet mangler stempler fordi servicer ikke er fulgt, har ikke eieren passet bra nok på bilen. Det kan bety at du må regne med flere utgifter senere.

10. Sjekk om bilen har garanti

Hvis du kjøper bil fra en bilforhandler, kan du noen steder få med en garanti.

Dette er en spesiell avtale forhandleren tilbyr deg og er noe annet enn klageretten du har etter loven.

Hvis bilen har nybilgaranti, er du godt sikret hvis det oppstår feil med bilen etter at du har kjøpt den.

Hvis den har bruktbilgaranti, bør du undersøke nøye hva den garantien faktisk dekker. Hvem skal betale hvis det oppstår feil på bilen?

11. Sjekk om bilen er bruktimportert

Hvis bilen har vært registrert i et annet land før den kom til Norge, må du få beskjed om det av selgeren.

En bruktimportert bil kan ha mindre utstyr og dårligere garantier enn en bil som bare har vært registrert i Norge.

Hvis selger ikke har nevnt noe om dette, bør du likevel spørre hvis du har mistanke om at den har vært importert.

Du kan også sjekke kjøretøyopplysningene på vegvesen.no.

12. Underskrivelse av kontrakt

Når du har sjekket alle punktene over og bestemt deg, er det på tide å skrive en kontrakt.

En god kontrakt beviser hva som er avtalt mellom dere. Alt som er avtalt muntlig, bør skrives inn i kontrakten.

Skriv inn årsmodell, kilometerstand, pris og annet dere har snakket om. Husk å ta bilde av kontrakten og ta godt vare på den.

Hos Forbrukerrådet finner du en enkel kontrakt du og selger kan bruke.

13. Salgsmelding og omregistrering

Hurra! Nå er de viktigste punktene fulgt, og bilen er din. Men husk at det fortsatt er en del praktisk som må ordnes etter kjøpet.

Når en bil skifter eier, må salgsmelding godkjennes og omregistreringsavgift betales av deg som kjøper.

Du finner oppskrift på hvordan du godkjenner salgsmelding og omregistrerer bilen på vegvesen.no.

14. Finn riktig type forsikring

Når bilkjøpet er i boks, er det også på tide å tegne (inngå) en forsikring. Her finnes det mange ulike forsikringstyper og -selskaper å velge blant.

Finn avtalen som passer deg og bilen din best. Du kan sammenligne priser på ulike forsikringer hos Forbrukerrådet.

Vurderer du å klage? Forbrukerrådet kan hjelpe deg

Hvis du har fulgt disse tipsene, oppstår det forhåpentligvis ingen problemer i etterkant av kjøpet.

Men skulle du være så uheldig å få et stort problem med bilen etter kjøpet, bør du klage skriftlig til selger.

Du har en klagefrist på to år når du kjøper fra en privatperson, og en frist på fem år når du kjøper bil fra en forhandler.

Kontakt Forbrukerrådet

Har du spørsmål om bilkjøp og klagerett?

Ring Forbrukerrådet på 23 400 500.

Åpningstider 9-14 alle hverdager.

Du kan også kontakte Forbrukerrådet via deres nettsider.

Ung kvinnelig sjåfør holder på rattet og ser tankefull ut.
PLANLEGG: Få oversikt over alle utgifter og bilens tilstand før du kjøper. (Foto: PNW production/Pexels)

Lytt og lær!

Kontakt Forbrukerrådet

Har du spørsmål om bilkjøp og klagerett?

Ring Forbrukerrådet på 23 400 500.

Åpningstider 9-14 alle hverdager.

Du kan også kontakte Forbrukerrådet via deres nettsider.

Spørsmål og svar

Fikk du svar på det du lurte på?