Når du først har fått lappen, er det fristende å kjøpe seg sin egen bil. Vi har 10 enkle tips til deg når du skal finne din første bil.

10 steg til kjøp av bil

1. Har du råd?

Det første du bør finne ut når du skal kjøpe bil, er om du har råd til å eie bil eller ikke. Det er nemlig ikke bare én sum du må ut med når du skal kjøpe bil. Du må også regne med utgifter til forsikring, bensin, bompenger, service, EU-kontroll og i verste fall dyre reparasjoner.

Jo eldre bilen er, desto mer må du regne med i utgifter etter kjøp. Og jo lenger den har gått, desto større er risikoen for dyre reparasjoner.

Er du usikker på alle utgifter du må regne med? Spør en forelder, venn eller en annen som har eid bil før.

2. Les annonsen nøye

Når du har funnet ut at du har råd til bil, kan du gå på biljakt.

Finner du en bil du er interessert i, bør du lese annonsen nøye. Annonsen inneholder mye og viktig informasjon. Står det at både sommer- og vinterdekk følger med bilen? Ta skjermbilde av annonsen, så har du den når du skal treffe selger.

3. Kjøp bil med tilstandsrapport

Hvis du kan, bør du helst kjøpe bil med tilstandsrapport. Det er en skriftlig vurdering av bilen gjort av NAF eller et annet verksted. Dette dokumentet forteller deg hva som fungerer og hva som ikke fungerer på bilen. En tilstandsrapport kan rett og slett forhindre deg fra å kjøpe et vrak eller gi deg mulighet til å prute på prisen. Spør om selger har tatt en tilstandsrapport og om du kan få se på denne før du kjøper bilen. Hvis det ikke følger en tilstandsrapport med bilen, bør du vurdere å betale litt for en selv.

Vil du ikke bruke penger på en tilstandsrapport, bør du i hvert fall ta med deg en venn som kan litt om bil når du skal treffe selger.

4. Prøvekjør bilen – kjør gjerne en lang tur

Når du har avtalt å treffe selgeren, bør du undersøke og prøvekjøre bilen. Ikke kjøp bil usett! Sjekk bilens innside, utside og motorrom. Sett deg gjerne ned på huk og sjekk om bilen har bulker, riper eller rust.

En prøvekjøring kan avdekke feil, ulyder eller skader. Kjør gjerne en lang tur slik at du kan sjekke bilen under ulike forhold. Prøv alle bilens funksjoner, som håndbrekk, vindusviskere, air condition, varme, låsesystem, vinduer osv.

Opplever du store feil med bilen, bør du vurdere å se deg om etter en annen. Hvis du likevel kjøper bilen til tross for feilene, kan du ikke klage til selgeren i ettertid.

5. Sjekk om bilen har heftelser (gjeld) og at selgeren faktisk er eier

Hvis bilen har en «heftelse» i bilen betyr det at noen (som regel en bank) har sikret seg penger i bilen (har eierskap i bilen). Hvis du kjøper en bil med heftelser, kan du i verste fall risikere å miste den.

Du sjekker enkelt om bilen har heftelser i Brønnøysundregisteret.

Når du skal treffe selgeren, bør du i tillegg sjekke at han/hun står som eier i vognkortet. Kjøper du fra en som ikke eier bilen, kan den virkelige eieren plutselig komme og kreve bilen tilbake. Vegvesen.no tilbyr opplysninger om bilen via SMS.

6. Sjekk kilometerstand, årsmodell og EU-kontroll

En EU-godkjent bil oppfyller minstekravene til å rulle på norske veier. Hvis bilen du vurderer å kjøpe ikke er EU-godkjent, kan bilkjøpet koste deg mye. Sjekk derfor når bilen sist ble EU-godkjent og tid for neste EU-kontroll. Det kan du sjekke på vegvesen.no.

7. Sjekk servicehistorikk

Du tenker kanskje at en EU-godkjent bil er i tipp topp stand. Slik er det dessverre ikke alltid. Biler som regelmessig er vedlikeholdt er i best stand, og servicehistorikk forteller deg noe om dette.

Se i serviceheftet om alle servicer er fulgt. Service er nemlig noe annet enn EU-kontroll. Hvis serviceheftet mangler stempler fordi servicer ikke er fulgt, har ikke eieren passet bra nok på bilen. Det kan bety at du må regne med flere utgifter etter at du overtar bilen.

Sjekk derfor så mye du kan før du velger å kjøpe bilen. Har du først signert kontrakten, kan du nemlig ikke angre deg i ettertid.

8. Sjekk om bilen har garanti

Hvis du kjøper bil fra en bilforhandler, kan du i enkelte tilfeller få med en garanti. Dette er en spesiell avtale forhandleren tilbyr deg og er noe annet enn klageretten du har etter loven.

Hvis bilen har nybilgaranti, er du godt sikret hvis det oppstår feil med bilen etter kjøpet. Hvis den har bruktbilgaranti, bør du undersøke nøye hva den garantien faktisk dekker. Hvem skal betale hvis det oppstår feil på bilen?

9. Sjekk om bilen er bruktimportert

Hvis bilen har vært registrert i et annet land før den kom til Norge, må du få beskjed om det av selgeren. En bruktimportert bil kan ha mindre utstyr og dårligere garantier enn en bil som bare har vært registrert i Norge. Hvis selger ikke har nevnt noe om dette, bør du likevel spørre for sikkerhets skyld.

10. Skriv kontrakt

Når du har sjekket alle punktene over og bestemt deg, er det på tide å skrive en god kontrakt. En kontrakt beviser hva som er avtalt mellom dere. Alt som er avtalt muntlig, bør skrives inn i kontrakten. Skriv inn årsmodell, kilometerstand, pris og annet dere har snakket om. Husk å ta bilde av kontrakten og ta godt vare på den.

Hos Forbrukerrådet finner du en enkel kontrakt du og selger kan bruke.

Salgsmelding, omregistrering og forsikring

Hurra! Nå er de viktigste punktene fulgt, og bilen er din. Men husk at det fortsatt er en del praktisk som må ordnes etter kjøpet. Når en bil skifter eier, må salgsmelding godkjennes omregistreringsavgift betales og forsikring tegnes.

Du finner oppskrift på hvordan du godkjenner salgsmelding og omregistrerer bilen her. Omregistreringsavgiften er det du som kjøper som har ansvar for å betale.

Når det gjelder forsikring, bør du undersøke ulike selskaper for å finne det som passer deg.

Problemer? Forbrukerrådet kan hjelpe deg

Hvis du har fulgt disse tipsene, oppstår det forhåpentligvis ingen problemer i etterkant av kjøpet.

Skulle du være så uheldig å få et stort problem med bilen etter kjøpet, bør du klage skriftlig til selger. Du har en 2 års klagefrist når du kjøper fra en privatperson, og en 5 års frist når du kjøper fra forhandler.

Husk også at Forbrukerrådet kan hjelpe hvis du står fast etter kjøpet. Du treffer Forbrukerrådet på telefon 23 400 500 hver dag mellom kl. 9 til 14, via chat eller kontaktskjema.