Gode råd for å takle kjærlighetssorg

Kjærlighetssorg er noe de fleste av oss opplever før eller siden. Her er finner du over ti tips som gjør det lettere å takle de vonde følelsene.

Sist oppdatert: 23.03.2021 Av: Rådgiver innen adferdsterapi, i samarbeid med redaksjonen, ung.no

VONDT: Sorg - og kjærlighetssorg - kan være noe av det verste vi mennesker opplever. Da kan det virke umulig å komme seg over det, men det finnes noen gode råd. Foto: Thomas Ekström/ung.no

Det kan være mange grunner til at det blir slutt mellom to mennesker. Uansett hva grunnen er til at det ble brudd, kan det være veldig vondt og vanskelig. Da er det viktig å ta tak i sorgen på en god måte, så du raskere kan få det bra igjen.

Hvordan komme deg videre?

  • Flytt fokus over på deg selv. Tenk på hvordan du kan få det bedre.
  • Har du fortsatt ubesvarte spørsmål? Snakk med eksen din om dette, eller skriv en melding. Gjør det du kan for å få en god avslutning for dere begge.
  • Si til deg selv: «Dette kommer jeg gjennom». Kjenn på at dette er en sannhet. Husk at andre mennesker har opplevd dette før deg. Smerten går gradvis over.
  • Gråt når du trenger det – enten du er alene eller sammen med andre. Å gråte er en fin måte for kroppen å bearbeide følelsene på. Hvis du ikke føler for å gråte er det også helt OK. Vi håndterer alle kjærlighetssorg på ulike måter.
  • Prøv å gjøre noe bra for deg selv på dagene som er ekstra tunge.
  • Snu tankegangen din. Når du ser forelskede par eller noe annet som gjør deg trist – si til deg selv at du også fortjener ekte kjærlighet.
  • Snakk om det med noen du stoler på. Dette kan være en voksen du har tillit til, eller en venn du synes er klok. Kanskje de også har erfaringer med kjærlighetssorg?
  • Jobb med selvtillit og selvfølelse. Når du får en knekk, er det viktig å gjøre det du kan for å bygge deg selv opp igjen. Du er fin, verdifull og unik akkurat som du er.

Andre råd til deg med kjærlighetssorg

  • Vær din egen venn. Hva ville du sagt hvis en venn hadde det slik?
  • Sett av en bestemt tid til sorgen. Da slipper du å tenke på den døgnet rundt og bli utslitt.
  • Bearbeid sorgen og annet tankekjør på en aktiv måte. For eksempel ved bruk av verktøy som spillet Hjelpehånda eller video-appen Tankevirus.
  • Fortsett med de tingene som utgjør ditt liv, og som gjør deg glad. Gå på skolen, gjør skolearbeid, dra på fritidsaktiviteten din og vær med venner og familie.
  • Vær aktiv. Bevegelse og trening frigjør endorfiner (lykkehormoner) i hjernen og gjør at vi får det bedre. Frisk luft er også godt. Kom deg ut!

Ta vare på deg selv

Husk at det tar tid å bearbeide kjærlighetssorg. Noen trenger bare en måned, eller tre måneder, mens andre trenger år.

Gi deg selv tid til å komme over det. Husk at du kan oppleve både oppturer og nedturer når du prosesserer et brudd.

Aller viktigst: Husk at det går over. En eller annen gang tar sorgen slutt, og du kan tenke tilbake på forholdet og være takknemlig for det du opplevde da, og kanskje også takknemlighet, eller aksept, for at det også er over.

Som et kjent ordtak sier: Det er mange fisker i havet! Det finnes mange som vil ønske å være glad i deg og ta vare på deg.

VONDT: Sorg - og kjærlighetssorg - kan være noe av det verste vi mennesker opplever. Da kan det virke umulig å komme seg over det, men det finnes noen gode råd. Foto: Thomas Ekström/ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Temasider

Forelskelse

Les mer

Psykisk helse og følelser

Les mer

Forhold

Les mer