Er du ofte stressa eller i dårlig humør?

Visste du at naturen kan gi deg lavere puls og bedre konsentrasjon? Glem lange ekspedisjoner – 20 minutter er alt som skal til!

Sist oppdatert: 18.02.2022 Av: Psykologen, i samarbeid med ung.no

NATUR OVERALT: Ta med deg en venn i parken, eller gå til skolen i stedet for å ta bussen. (Illustrasjonsfoto: Pexels/Cottonbro)

Alle kjenner på negative følelser som stress, usikkerhet, sinne og frustrasjon av og til. Selv om dette er helt vanlig, kan det være kjipt og vanskelig å se enden på. Så hvordan snu det dårlige humøret? Svaret er ganske enkelt – ta deg en tur ut i naturen!

Fire grunner til at naturen gjør deg godt

  • Påvirker humøret positivt
    Visste du at det å være i naturen gir positive følelser? Studier viser at de fleste føler seg bedre og blir lettere til sinns etter å ha vært i naturlige omgivelser etter bare 20-30 minutter.
  • Reduserer stress
    Det er ikke uvanlig å bli overveldet og rastløs av tanken på alt man skulle ha gjort og fått til i hverdagen. En tur i rolige naturomgivelser vil sannsynligvis gjøre deg mer avslappet og mindre stresset.
  • Bedrer konsentrasjonsevnen
    Når vi er stresset over lang tid, blir vi slitne. Da husker vi dårligere og klarer ikke å holde fokus. Det kan være strevsomt å ha det sånn, spesielt på skolen, på fritidsaktiviteter, eller sammen med andre. Derfor er det viktig å senke stressnivået, slik at du får mer overskudd.
  • Senker puls og blodtrykk
    Når du går tur i rolige omgivelser, vil du sannsynligvis oppleve at pulsen går ned og at blodtrykket synker. Naturen gir et avbrekk fra hverdagens krav og mas, og gir mulighet til å rette oppmerksomheten mot noe annet, slik at negative tanker får mindre plass.

Ni turer du kan ta i nærområdet ditt

Naturen er heldigvis lett å finne, spesielt i Norge. Du vil sannsynligvis være rundt natur bare ved å være ute. Du kan for eksempel:

  • Invitere venner til en tur i parken
  • Gå til skolen
  • Sykle langs en landevei
  • Finne et sted med fin utsikt
  • Ta et morgenbad i et vann ute
  • Gå en skitur i marka
  • Spise lunsj ute
  • Ta med familien på søndagstur i skogen
  • Sette deg inntil et stort tre

20 minutter er nok

Det skal som sagt ikke mer enn 20 minutter til, men det er viktig at du er til stede. Rett oppmerksomheten mot det som skjer rundt deg. Det kan være lurt å legge bort telefonen. Legg merke til lyder du hører, om det er kaldt eller varmt i lufta og hvordan himmelen ser ut.

Tenk at noe så enkelt som natur kan «lade batteriene» dine, og gjøre at du får det litt bedre. Så neste gang du er i dårlig humør eller er stresset over noe, vet du at naturen er rett utenfor døra og kan hjelpe deg.

Frister det ikke med en tur ut? Da kan kanskje noe av dette hjelpe:

NATUR OVERALT: Ta med deg en venn i parken, eller gå til skolen i stedet for å ta bussen. (Illustrasjonsfoto: Pexels/Cottonbro)

Kilder:

  • Steg, L og de Groot, J (2019). «Environmental Psychology An Introduction».
  • Whitburn, J., Linklater, W. L., & Milfont, T. L. (2018). «Environment and Behavior, 51(7), 787-810».
  • Collado, S., & Staats, H. (2016). «Frontiers in psychology7, 1885.»
  • Barger, B., Torquati, J., Larson, L. R., Bartz, J. M., Johnson-Gaither, C., Gardner, A., Moody, E., Rosenberg, S., Schutte, A., Murray, M., & Schram, B. M. (2021). «Children, Youth and Environments31(1), 1–54.»
Offentlig og kvalitetssikret
Fikk du svar på det du lurte på?
Temasider

Psykisk helse og følelser

Les mer