Hva kan hjelpe hvis du føler deg trist eller deppa?

Det er mange normale følelser som kan være litt slitsomme. Bli kjent med følelsene dine, og lær deg å gjøre noe som hjelper hvis det er tungt.

Gutt tenker (colourbox.com)
LÆR DEG Å TÅLE FØLELSENE: Det er normalt å føle seg trist innimellom. Det gjør deg veldig menneskelig.

Det er forskjell på å være trist og deprimert. Depresjon er når tristheten varer lenge, og det går mye utover hverdagen din og hva du orker og får til.

Følelser er ikke farlige, men de kan være fryktelig ubehagelige. Øv deg på å bli kjent med følelsene dine og tål at de svinger litt.

Vi påvirkes av endringer i hjernen

I puberteten skjer det en del endringer i hjernen som også påvirker hvordan du føler. Endringer i hormonene gjør at følelsene kan svinge mye, og du kan kjenne deg skikkelig dårlig noen ganger for så å føle deg litt bedre igjen snart.

Når du føler deg skikkelig deppa, kan du prøve å minne deg selv om at det pleier å bli bedre igjen.

Dette kan få deg til å føle deg bedre:

Vær sammen med andre, bli kjent med nye eller plei vennskap du har

  • Det handler ikke om å ha flest mulig venner, men det å være sammen med andre gjør både deg og dem godt. Har du lagt merke til at du føler deg bedre når noen smiler til deg eller sier "hei" i butikken? Små sosiale treffpunkt som dette gjør godt, og det å være sammen med andre kan gjøre at du føler deg bedre. Husk også at du er viktig for at andre skal føle seg bra.

Bevegelse hjelper

  • Når kroppen er i bevegelse, skjer det magiske ting. Hormoner som gjør deg mer lykkelig begynner å produseres. I tillegg flyter tankene bedre, og når du er sliten etterpå føler du deg bedre, og det blir det lettere å koble av.

Vær til stede der du er og legg merke til de små tingene

  • Det kalles mindfullness. Det er kort fortalt å ha oppmerksomheten din på det som skjer akkurat nå: Å lytte til en melodi, å legge merke til fuglesangen, å gå barbent og kjenne på gresset og steinene under føttene. Det kan også gjøre godt å ta en pause fra mobilen og fra sosiale medier, spill og serier.

Lær nye ting

  • Når du utfordrer deg ved å lære noe nytt, krever det en del fokus. Å konsentrere seg om noe konkret og det at du greier å mestre noe nytt, får deg til å føle deg bedre.

Gjør noe for andre

  • Når du bryr deg om andre, og gjør noe for andre, skjer det også noe i hjernen. Da vil empati og medfølelse komme foran fokuset på deg selv. Og så blir det gjerne en god spiral med at du gir noe til andre og får selv mye igjen.

Skrevet av Redaksjonen, ung.no

Sist oppdatert: 05.10.2017

Offentlig og kvalitetssikret
Gutt tenker (colourbox.com)
LÆR DEG Å TÅLE FØLELSENE: Det er normalt å føle seg trist innimellom. Det gjør deg veldig menneskelig.
Fikk du svar på det du lurte på?
Aktuelt

Å be om unnskyldning

Hvordan kan man få sagt unnskyld på best mulig måte? Her får du tips.


Av Tiril, ungdomsjournalist i ung.no

Unnskyld på mobil (ung.no)

Angrer du etter ”one-night stand” og tilfeldig sex?

Har du opplevd å ha sex med noen uten at det ble noe mer? Du er ikke alene. Tilfeldig sex, eller "one-night stand", er relativt vanlig.

Jenter sitter i senga og angrer (colourbox.com)

Slik takler du stress

Det er tungt for kroppen å være stressa over lang tid. Derfor er det lurt å lære seg teknikker for å mestre det.

Jente sitter ved pulten og er sliten (www.colourbox.com)