Energi og næringsstoffer er nødvendige for kroppens vekst og utvikling, og for å opprettholde kroppens normale funksjoner.

Kroppen trenger drivstoff (energi) for å vokse og å fungere, og energivende næringsstoffer er i hovedsak karbohydrater og fett. Protein gir også energi, men brukes først og fremst som byggemateriale i kroppen. Alkohol inneholder energi, men regnes ikke som et næringsstoff.

Vanlig norsk kost inneholder tilfredsstillende mengder av de fleste næringsstoffer sett i forhold til helsemyndighetenes anbefalte inntak. Innholdet av mettet fett, salt og sukker er imidlertid høyere enn ønskelig.

Eksempler på noen kjente næringsstoffer er for eksempel karbohydrat, protein, flerumettet fett, mettet fett, folat, kalsium, jern, kostfiber, vann og ulike vitaminer. I listen nedenfor får du også en oversikt over hvilke funksjoner de ulike næringsstoffene har, og i hvilke matvarer du finner dem:

FAKTA

Energi og næringsstoffer er nødvendige for kroppens vekst og utvikling og for å opprettholde kroppens normale funksjoner.

  • Karbohydrat: Karbohydrater gir energi. Du finner det i for eksempel brød, mel, poteter, frukt, grønnsaker, sukker og sukrede matvarer.
  • Protein: Proteiner gir energi og er byggemateriale. Du finner det i for eksempel kjøtt, fisk, kornvarer, melk, ost og egg.
  • Flerumettet fett: Flerumettet fett gir energi og livsnødvendige fettsyrer. Du finner det i for eksempel matoljer, myk margarin, fet fisk og tran.
  • Mettet fett: Mettet fett gir energi. Du finner det i smør, helmelk, ost og rødt kjøtt.
  • Vitamin A: Vitamin a er viktig for øyets funksjon. Det er også nødvendig for vekst og utvikling. Du finner det i gulrot og andre grønnsaker, margarin og smør, lever og leverpostei.
  • Vitamin B-gruppen: Vitamin B-gruppen inngår i enzymer som er nødvendige for omsetning av karbohydrat, fett og protein. Du finner det i grønne grønnsaker, kornvarer, melk, ost, kjøtt, fisk og egg.
  • Folat: Folat reduserer risikoen for nevralrørsdefekter hos fostre. Du finner det i grønne grønnsaker, sitrusfrukter, kornvarer.
  • Vitamin C: Vitamin C er viktig for celler og vev og for opptaket av jern. Du finner det i frukt, bær, grønnsaker og poteter.
  • Vitamin D: Vitamin D er nødvendig for at kroppen skal kunne utnytte kalsium. Du finner det i sollys, tran, fet fisk, fiskelever, margarin og smør.
  • Vitamin E: Vitamin E er viktig for celler og vev. Du finner det i grønnsaker, kornvarer og matolje.
  • Vitamin K: Vitamin K er viktig for blodets evne til å koagulere. Du finner det i grønnsaker.
  • Kalsium: Kalsium er viktig for skjelettet, tenner, muskler og nervesystem. Du finner det i melkeprodukter, grønne grønnsaker og nøtter.
  • Jern: Jern er en del av de røde blodlegemene som fører oksygen til cellene. Du finner det i kornvarer, kjøtt og innmat.
  • Kostfiber: Kostfiber er viktig for fordøyelsen. Du finner det i brød og kornvarer, grønnsaker, poteter, frukt og bær.
  • Vann: Vann er viktig for transport av næringsstoffer i kroppen. Du finner det i ulike typer drikkevarer. De fleste matvarer inneholder også mye vann.


Les mer om de ulike næringsstoffene og hvorfor vi trenger dem her.