Alt du trenger å vite om næringsstoffer

Kroppen din trenger proteiner, karbohydrater og mange andre næringsstoffer for å virke som den skal. Her kan du lese om hva næringsstoffene gjør, og i hvilken mat du finner dem.

Alt om næringsstoffer (colourbox.com)
NÆRING: Du trenger blant annet protein, jern, karbohydrater og vann for at kroppen skal fungere best mulig.

Kroppen trenger drivstoff (energi) for å vokse og fungere, og energigivende næringsstoffer er i hovedsak karbohydrater og fett. Protein gir også energi, men brukes først og fremst som byggemateriale i kroppen.

Vanlig norsk kost inneholder nok av de fleste næringsstoffer som helsemyndighetene anbefaler. Innholdet av mettet fett, salt og sukker er imidlertid høyere enn ønskelig.

I listen nedenfor får du en oversikt over hvilke funksjoner de ulike næringsstoffene har, og i hvilke matvarer du finner dem:

  • Karbohydrat: Gir energi. Du finner det i for eksempel brød, mel, poteter, frukt, grønnsaker, sukker og sukrede matvarer.
  • Protein: Gir energi og er byggemateriale. Du finner det i for eksempel kjøtt, fisk, kornvarer, melk, ost og egg.
  • Flerumettet fett: Gir energi og livsnødvendige fettsyrer. Du finner det i for eksempel matoljer, myk margarin, fet fisk og tran.
  • Mettet fett: Gir energi. Du finner det i smør, helmelk, ost og rødt kjøtt.
  • Vitamin A: Viktig for øyets funksjon. Det er også nødvendig for vekst og utvikling. Du finner det i gulrot og andre grønnsaker, margarin og smør, lever og leverpostei.
  • Vitamin B-gruppen: Inngår i enzymer som er nødvendige for omsetning av karbohydrat, fett og protein. Du finner det i grønne grønnsaker, kornvarer, melk, ost, kjøtt, fisk og egg.
  • Folat: Reduserer risikoen for nevralrørsdefekter hos fostre. Du finner det i grønne grønnsaker, sitrusfrukter, kornvarer.
  • Vitamin C: Viktig for celler og vev og for opptaket av jern. Du finner det i frukt, bær, grønnsaker og poteter.
  • Vitamin D: Nødvendig for at kroppen skal kunne utnytte kalsium. Du finner det i sollys, tran, fet fisk, fiskelever, margarin og smør.
  • Vitamin E: Viktig for celler og vev. Du finner det i grønnsaker, kornvarer og matolje.
  • Vitamin K: Viktig for blodets evne til å koagulere. Du finner det i grønnsaker.
  • Kalsium: Viktig for skjelettet, tenner, muskler og nervesystem. Du finner det i melkeprodukter, grønne grønnsaker og nøtter.
  • Jern: Er en del av de røde blodlegemene som fører oksygen til cellene. Du finner det i kornvarer, kjøtt og innmat.
  • Jod: Nødvendig for at skjoldbruskkjertelen skal produsere nok hormoner. Du finner det i hvit saltvannsfisk (torsk, sei, hyse, steinbit) og melkeprodukter (melk, yoghurt, brunost, gulost)
  • Kostfiber: Viktig for fordøyelsen. Du finner det i brød og kornvarer, grønnsaker, poteter, frukt og bær.
  • Vann: Viktig for transport av næringsstoffer i kroppen. Du finner det i ulike typer drikkevarer. De fleste matvarer inneholder også mye vann.

Les mer om de ulike næringsstoffene og hvorfor vi trenger dem her.

Skrevet av Redaksjonen, ung.no

Sist oppdatert: 07.04.2022

Offentleg og kvalitetssikra
Alt om næringsstoffer (colourbox.com)
NÆRING: Du trenger blant annet protein, jern, karbohydrater og vann for at kroppen skal fungere best mulig.
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Hva er kalorier og hva brukes det til?

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det, og hvor mye trenger kroppen egentlig? Her er en oversikt.

Varedeklarasjon (ung.no)
Aktuelt

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Hva skjer hvis du blir tatt med falsk legitimasjon?

Det kan være fristende å låne legitimasjon av andre for å komme inn på utesteder eller konserter, men hvis du blir tatt kan du få problemer.

Ungdom ved gjerde på festival (Foto: www.colourbox.com)

Gutt og utsatt for overgrep?

Gutter opplever også seksuelle overgrep. For å få hjelp til å takle de vonde opplevelsene, er det viktig å snakke om det som er vanskelig.

Trist jente