Hva er kalorier og hva brukes det til?

De fleste vet at kalorier finnes i mat og er noe kroppen bruker når man er i bevegelse. Men hva betyr det, og hvor mye trenger kroppen egentlig? Her er en oversikt.

Varedeklarasjon (ung.no)
ENERGI: Begrepet energi og kalorier brukes ofte litt om hverandre, men betyr det samme - det er energien som matvarer inneholder.

Kort forklart er kalorier energi som er lagret i mat, og som blir tilgjengelig for kroppen når vi spiser maten.

Kroppen kan velge om den vil bruke energien der og da, eller lagre den til senere. Som regel skjer litt av begge deler.

Kalorier får kroppen til å fungere

Å tilføre kroppen energi gjennom å spise mat er helt nødvendig, for kroppen trenger energi til å utføre mange forskjellige oppgaver:

  • Når du vokser i høyden så brukes det energi til å bygge mer muskler og skjelett
  • Når du går til skolen bruker musklene dine energi til å utføre bevegelsene
  • Hver gang du puster bruker lungene dine energi
  • Hver gang hjertet slår bruker det energi
  • Når du snakker med en kamerat eller venninne bruker musklene i munnen din energi til å forme ord
  • Hver gang du tenker bruker hjernen energi

Energi kan lagres

Det er de energigivende næringsstoffene i maten som inneholder kaloriene. Energigivende næringsstoffer er fett, karbohydrater, proteiner (og alkohol). Det er ulik mengde kalorier i de ulike næringsstoffene.

Fett er det næringsstoffet som inneholder mest kalorier. Har man et kosthold med mye fete matvarer (chips, sjokolade, rømme, fløte, smør osv.), øker sannsynligheten for at man får i seg mer kalorier enn det kroppen har bruk for.

  • Både fett, proteiner og karbohydrater kan lagres og tas frem når kroppen mangler energi.
  • For karbohydrater og proteiner er det begrenset hvor mye som kan lagres, mens for fett er det ingen begrensninger.
  • Proteiner og karbohydrater kan også omdannes til fett om du spiser for mye av dette.

Et kosthold med mye sukker kan altså føre til at det lagres mer fett på kroppen.

Energibalanse

Å være i energibalanse betyr at man spiser like mye energi (kalorier) som det man bruker i løpet av en dag.

  • Når man er i energibalanse holder vekta seg stabil.
  • Spiser man færre kalorier enn det kroppen bruker (negativ energibalanse), går man ned i vekt.
  • Spiser man mer kalorier enn det kroppen bruker (positiv energibalanse) går man opp i vekt.

Hvor mange kalorier trenger jeg per dag?

Det kommer helt an på hvor mange kalorier du bruker. Dette varierer fra person til person, og er avhengig av:

  • Kjønn. Gutter bruker mer energi enn jenter.
  • Vekt, høyde og muskelmasse. Desto mer kroppsmasse du har, desto mer kalorier forbruker du.
  • Alder. Når vi blir eldre, bruker vi mindre energi i løpet av en dag.
  • Fysisk aktivitet. Desto mer aktiv du er i løpet av en dag, desto mer energi forbruker du.
  • Arv. Genene våre er også med på å bestemme hvor mye energi vi bruker per dag.

Det finnes flere metoder for å regne ut hvor mange kalorier man bruker i løpet av en dag, men omtrentlig slik er energibehovet:

  • En inaktiv kvinne bruker ca. 1800-2200 kalorier per dag
  • En inaktiv mann bruker ca. 2400-2800 kalorier per dag

Kaloribehovet øker desto mer fysisk aktiv man er.

Spis regelmessig og lytt til kroppen

Du kan ikke vite akkurat hvor mange kalorier du trenger, og heller ikke hvor mange du spiser. Men spiser du 3-4 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider, samt følger kostholdsrådene, så er du på riktig vei. Du skal spise deg mett til måltidene, og tenke på at kostholdet skal være sunt og variert.

Det er ikke nødvendig eller anbefalt å telle kalorier. For det første er det vanskelig å telle riktig, og for det andre kan det føre til et anstrengt forhold til mat og kropp. Det er ingen som spiser nøyaktig den mengden kalorier kroppen trenger.

Noen dager spiser du litt for mye, andre dager litt for lite. Lytt til signalene kroppen sender, men ikke tenk for mye på vekt og kalorier. Husk også at du som ungdom er i vekst, og vekta skal derfor gradvis gå oppover når du utvikles fra barn til ungdom.

Skrevet av Ernæringsfysiologen, ung.no

Sist oppdatert: 31.03.2022

Offentleg og kvalitetssikra
Varedeklarasjon (ung.no)
ENERGI: Begrepet energi og kalorier brukes ofte litt om hverandre, men betyr det samme - det er energien som matvarer inneholder.
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

GODT: Et sunt og variert kosthold gir deg de næringsstoffene kroppen trenger og får deg til å føle deg bra. Foto: Colourbox

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Her får du gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening!

MÅLET DITT: Hva og hvor mye du bør spise før og etter trening avhenger av hvor hardt du trener og hvilken målsetting du har.
Aktuelt

Å nei, ikke mensen nå!

Skal du ha mensen akkurat den uka du skal på badeferie? Her er noen tips hvis det passer dårlig med mensen akkurat nå.

Skal sette inn tampong på badet (ung.no)

Hva skjer hvis du ikke består alle fag?

Har du strøket på eksamen eller ikke fått godkjent et fag på VGS? Her kan du lese om konsekvensene av det – og hvordan du kan komme deg videre.

Norges grunnlovsdag - 17. mai

17. mai feirer vi Grunnloven og at Norge er et demokrati hvor alle borgerne har de samme rettighetene.

17. mai-tog (foto: colourbox.com)