Hvorfor tror folk jeg har problemer med kropp når jeg har anoreksi?
Jente, 15
Hvorfor tror alle at jeg har problemer med kropp og utseende bare fordi jeg har anoreksi, og hvordan kan jeg få folk til å tro på meg når jeg sier at jeg ikke har det? Synes det er frustrerende når folk som ikke kjenner meg en gang bare antar det når det ikke er sant. Til og med folk som jobber i helsevesenet tror det, selv om jeg forteller dem sannheten… De leser bare hvilken diagnose jeg har og dømmer meg ut fra det i stedet for å spørre hvordan anoreksien oppleves for meg
Hei,
så fint at du skriver til oss i Ung når noe er utfordrende for deg.
Jeg kan godt forstå du blir oppgitt og lei deg dersom du opplever å bli misforstått. Det er helt riktig som du skriver, man trenger ikke ha problemer med kropp og utseende selv om man har anoreksi. Det er kjempeviktig som du skriver at folk spør hver enkelt hvordan anoreksien er for dem, nettopp fordi det er så ulikt fra person til person.
Mange som har anoreksi bruker fravær av mat til å oppleve kontroll og mestring, fordi andre ting i livet kan være vanskelig. Det kan handle om mye annet enn kropp og utseende.
Dersom du opplever å ikke bli forstått i helsevesenet synes jeg du skal forsøke å gi en tilbakemelding på dette. De som jobber der har valgt yrket sitt fordi de ønsker å hjelpe folk, så de tåler godt å ta i mot tilbakemeldinger. Fortell dem hva som er viktig for deg for at de skal forstå deg.
Jeg håper svaret er til hjelp for deg, alt godt til deg og lykke til!
Vennlig hilsen
helsesykepleier, Ung
Besvart: 23.4.2023
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål