Spørsmål og svar

Mail fra Ruter om å betale gebyr fra to år siden

Gutt, 18

Hei, jeg har nå fått en mail fra ruter som krever at jeg betaler for et gebyr jeg fikk for 2 år siden som tydeligvis var sendt til feil adresse. Har de lov til å vente hele 2 år med å sende nytt gebyr? Pga. min nåværende situasjon har jeg ikke råd til å betale for dette. Kan jeg klage på dette?

Svar

Hei

Du kan sende inn en klage til Ruter og be om at de dropper kravet om betaling når de har ventet så lenge med å kontakte deg. 

Du kan også be Ruter om betalingsutsettelse, og dele opp betalingen over flere ganger.

Hvis du ikke betaler gebyret må Ruter vurdere om de skal ta ut forliksklage mot deg. Hovedregelen etter foreldelsesloven er at fordringer (for eksempel et pengekrav) foreldes etter tre år, og da har Ruter fremdeles tid til å ta ut forliksklage mot deg, hvis de ønsker det. Etter at kravet er foreldet kan ikke Ruter kreve å få betalt av deg. Men det skader ikke å sende en klage til dem nå, og se hva de sier til det. 

Hilsen juristen, Ung.no

Besvart: 10.11.2019

Oppdatert: 10.11.2019

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål