Spørsmål og svar

Fått faktura for helsetjeneste, men ikke fått innkalling. Hva gjør jeg?

Gutt, 17

Hei, jeg var hos fastlege for henvisning til kirurg, og da sa legen at jeg får time etterhvert, men at det er travelt. I går (ca 2 uker etter) sjekket jeg på pasientsky og da sto det at jeg hadde fått en faktura fra denne Kirurgen. Jeg har ikke fått noe innkalling eller informasjon om når jeg skulle ha denne timen. Jeg har sjekket post hver dag siden denne timen hos fastlege og det har ikke dukket opp noe. Dette legesenteret benytter seg ikke av annen kommunikasjon utenom telefon anrop og brev post, som er utrolig dårlig. Jeg ringte fastlege og sa ifra etter jeg oppdaget det, og de sa at de ikke kunne hjelpe meg noe særlig. Jeg ringte da kirurg legesenteret og de ga skylda på meg for at jeg ikke har sjekket post osv, og at de tydeligvis sendte ut brevet samme dag jeg hadde fastlege time. Dama i telefonen var frekk og sa at det er Kirurgen som skal bestemme hva som skjer. Som kunde så skal jeg ikke betale noe for dette siden jeg ikke har fått innkalling, og de skal bare tjene peng

Svar

Hei,

Så fint at du skriver til ung.no. 

I utgangspunktet kan spesialisthelsetjenesten ta gebyr dersom pasienten ikke kommer til timen og ikke har gitt beskjed senest 24 timer i forveien. Dette er en kan-regel, og spesialisthelsetjenesten har derfor mulighet for å gjøre individuelle vurderinger.

Hvordan innkalling til time skjer, handler om sykehusets eller spesialist-kontorets rutiner. Vi vet for eksempel at noen har som rutine å ringe pasienten når en time gis på kort varsel.

Jeg forstår det slik at du ikke har fått beskjed om timen i det hele tatt. Jeg anbefaler deg derfor å sende en skriftlig klage til stedet der kirurgen jobber. Du kan forvente å få et skriftlig svar med en begrunnelse for avgjørelsen.

Uansett bør du betale beløpet innen betalingsfristen. Du vil dermed unngå at det påløper ekstra gebyr mens klagen behandles.

Hvis du har flere spørsmål eller trenger bistand, må du gjerne ta kontakt med oss i Pasient- og brukerombudet.

Jeg håper det ordner seg for deg, og at du får behandlingen du trenger videre.

Med vennlig hilsen

Pasient- og brukerombudet (pasient og brukerombudet.no)

Besvart: 11.11.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål