Kan lege kreve betalt for en time jeg ikke møtte til?
Jente, 16
Kan leger, frisører og andre kreve penger for manglende oppmøte fra de som er under 18? Og har det noe å si om de selv har bestilt timen, fått henvisning til spesialist fra fastlege eller foreldre har bestilt time på vegne av sine barn? Jeg måtte for eksempel betale over 1000,- for en time hos hudlege jeg ikke hadde fått med meg at jeg hadde fått via en henvisning.
Svar
Hei.
Jente 16 år.
Vi forstår det slik at du har fått en faktura for en legetime du ikke har møtt til.
De fleste legesenter tar et gebyr dersom du ikke møter opp til bestilt time, og ikke har sørget for å avbestille i god tid i forveien.
For offentlige helsetjenester følger det av forskrift at det kan kreves konsultasjonshonorar hvis pasienten avbestiller senere enn 24 timer før timen, eller ikke møter.
For private helsetjenester er ikke avbestillingsgebyr lov- eller forskriftsregulert. Om du må betale for avbestilling innenfor en viss tid før timen, avhenger av avtalevilkårene til legen. Typisk kan det står i vilkårene at pasienten må avbestille senest innen 24, 48 eller 72 timer før. Det kan også være særlige reguleringer for helgedager.
Det er ikke angrerett når du bestiller helsetjenester. Et eventuelt avbestillingsgebyr og størrelsen på gebyret, skal fremgå av tjenesteyters avtalevilkår.
Det er den som fremmer et krav som har bevisbyrden. Dersom legesenteret mener du fikk beskjed om timen må de dokumentere dette, eksempelvis med kopi av brev, e-post eller SMS som er sendt ut til deg. Leger har blant annet plikt til å journalføre opplysninger som fremgår under en konsultasjon og i forbindelse med behandling, så slik dokumentasjon bør kunne spores opp dersom den eksisterer.
Klageadgang
Dersom du og tjenesteyter ikke kommer til enighet muntlig, bør du klage skriftlig. Husk å ta vare på en kopi av klagen du sender til motparten. Kommer dere ikke til enighet, må saken klages inn til domstolene med forliksrådet som første instans. 
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 25.1.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål