Kan en negledesigner ta et høyt avbestillingsgebyr?
Jente, 17
Hei! jeg har brukt å ta negler hos en dame i ca. 3 måneder. Søndag den 10.03 var jeg nødt til å avbestille timen jeg skulle ha dagen etter, fordi jeg plutselig ikke hadde råd. Hun hadde oppgitt at avbestilling må skje minst 48 timer før timen, noe jeg uheldigvis hadde glemt. Hun sa jeg måtte betale en avbestillingsfaktura. 20 min senere spør jeg om jeg bare kan bruke timen på å ta av neglene jeg allerede hadde, siden det var mye billigere enn å ta på nye. Da sa hun at hun allerede hadde funnet ny kunde og at den timen ikke var ledig lenger. Er det riktig at jeg da må betale den fakturaen? jeg trodde hele poenget med slike fakturaer er for at det skal være en kompensasjon fordi det er for lite tid til å få booket en kunde, men det hadde hun jo gjort. I tilleg tror jeg summen er litt for høy. Jeg betaler mellom 650-700 for neglene, men hun ga meg en faktura på 500 og mente i tilleg at det var en "rabatert" pris. Skal ikke slike fakturaer være på ca. 50% av tjenesten du betaler for?
Svar
Hei Jente 17 år.
Har dere avtalt at det er adgang til å avbestille tjenesten, er det vanlig at du må betale et avbestillingsgebyr. Størrelsen på gebyret vil da fremgå av tjenesteyterens avtalevilkår. 
Les gjerne avbestillingsvilkårene nøye igjennom for å sjekke hvilke rettigheter og plikter du har. Har negledesigneren ikke opplyst om beløpets størrelse, kan du bestride kravet ved å sende en skriftlig klage. Du kan legge til at du synes beløpet er for høyt, tatt i betraktning at du godt kunne komme allikevel og sa i fra om det etter 20 minutter. Vanligvis er det en prosentandel av den totale prisen for tjenesten, men det er ikke en fast regel. Du kan også argumentere for at siden hun fikk en annen kunde har hun ikke hatt et økonomisk tap og derfor er du kun villig til å betale 50 %.
Kommer dere ikke til enighet etter at du har sendt minst en skriftlig klage kan du ta saken videre til Forbrukertilsynet for gratis mekling. Siden du er under 18 år, kan du be en av dine foresatte om å ta saken videre på dine vegne. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 21.3.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål