Spørsmål og svar

Hva gjør jeg hvis jeg er uenig med et forsikringsselskap?

Jente, 20

Hei! Har blitt påkjørt bakfra av en annen bil. Skademelding og alt er sendt inn. Jeg er skyldfri i uhellet. Bilen er kondemnert. Forsikrings mannen for takst sender meg en bil han mener er helt rustfri og skadefri i karosseri, noe som ikke stemmer ved nærmere kikk på bilen. Denne bilen har samme skader som min har fra tidligere før skaden å er sett til 29k. Han tilbyr meg 15, å begynner nå å si at han skal trekke fra skaden som var fra før, selvom bilen han har tatt utgangspunkt i er enda styggere enn min. Hva slags rettigheter har jeg? Han nekter å begrunne svarene sine å nekter å ta ansvar for at han har valgt feil bil til utgangspunkt. Hva gjør jeg nå?

Svar

Hei!

Når det gjelder rettigheter i forbindelse med forsikring, så avhenger dette av hva som står i selve forsikringsavtalen. Her kan det være forskjeller fra forsikringsselskap til forsikringsselskap. 

Hvis du er uenig i hvordan et forsikringsselskap behandler saken din, kan du klage til dem. Hvis dette ikke løser saken, er det mulig å klage inn forsikringsselskapet til Finansklagenemda. 

Finansklagenemda behandler klagesaker som bl.a gjelder bank og forsikring. 

https://www.finkn.no/

Håper du får en rimelig løsning på situasjonen så snart som mulig!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

 

Besvart: 10.11.2020

Oppdatert: 10.11.2020

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål