Språkskolen i Frankrike stengte pga korona. Hvilke rettigheter har jeg?
Jente, 20
Hei! Jeg har et spørsmål om rettigheter under Korona. Jeg gikk våren 2020 på privatskole i Frankrike for å lære fransk til videre studier. Dette er et dyrt skolekurs hvor jeg betalte rundt 40000kr for 5 mnd. Den 13 mars stengte skolen ned og det var ingen mulighet for å gå på skolen, alle utenlandske elever ble anbefalt å dra hjem. Så til hvilke rettigheter jeg har, her er det snakk om 3 mnd og 20000kr jeg ikke har fått noe igjen for. Skolen har tilbudt et onlinekurs- som vel å merke ikke er i nærheten av så informativt og bra som fysiske klasser.De tilbyr heller ikke eksamenskurset på nett, noe av det som var dyrest. Å dra tilbake å ta kurset i senere tid er ikke aktuelt, både med tanke på situasjonen nå, og fordi det blir mer å betale for både leilighetsleie og fly frem og tilbake. Jeg bestilte «skolen» gjennom et norsk selskap. Har jeg noe flere rettigheter da siden det ble gjort innenlands? Forsikringsselskap fraskriver seg alt ansvar når det er koronarelatert.
Svar
Hei jente 20 år :)
Så leit at studieplanene ble kansellert på grunn av korona. Forstår godt at det er fortvilende!
Vi forstår det slik at du har inngått avtale om undervisning på privatskole i Frankrike gjennom et norsk selskap. 2 måneder ut i oppholdet stengte skolen på grunn av pandemien. All undervisning ble overført til onlinekurs.
Du lurer på hvilke rettigheter du har.
Innmeldelse på privatskole er ikke lovregulert, og hvilke rettigheter og plikter du har avhenger av skolens avtalevilkår. Utgangspunktet er at du har krav på de undervisningstimer, materiell og eksamener som fremgår av avtalen. I motsatt fall vil det foreligge et kontraktsbrudd.
Du kan da ha krav på at skolen retter opp ved å gi deg materiellet du har krav på eller tilleggsundervisning.
Er ikke dette aktuelt, kan du kreve prisavslag. I enkelte tilfeller kan man også kreve heving av avtalen.
Mener du at skolen ikke gir deg det du har krav på, er det viktig at du tar dette opp med skolen så snart som mulig.
Dersom du og skolen ikke kommer til enighet muntlig, bør du klage skriftlig. Husk å ta vare på en kopi av klagen du sender til motparten.
Løser ikke dette saken, kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. Mer informasjon og fremgangsmåte finner du her: https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/klageguide
Du kan lese mer om privatskoler på forbrukerradet.no: https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/privatskole/
Lykke til!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 4.3.2021
Oppdatert: 4.3.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål