Spørsmål og svar

Angrer på en inngått avtale hos ASK - hva gjør jeg?

Jente, 20

Hei, jeg er registrert som privatist hos ask, og jeg vil gjerne få sluttet der pga flere grunner. De nekter meg å slutte fordi det har gått over de 14 dagene man har å angre. Men jeg har heller ikke betalt noe særlig til de. Er dette engang lov? Å bare nekte noen å slutte på den måten?

Svar

Hei Jente 20 år.

Hvis du ønsker å avslutte ditt avtaleforhold som privatist hos ASK og har opplevd problemer med dette, er det viktig å vite hvilke rettigheter du har.

Angrerett
Ifølge norsk lov har du vanligvis en 14-dagers angrerett for kjøp gjort på nettet eller utenfor fast butikk, men dette gjelder primært for kjøp av varer og ikke nødvendigvis all tjenester som for eksempel kurs. Det er mulig at angrerettloven ikke dekker din spesifikke situasjon, avhengig av hvordan avtalen er strukturert.

Avtalevilkår
Kurspåmelding er ikke lovregulert, og hvilke rettigheter og plikter du har avhenger av kursets avtalevilkår. Det er derfor viktig at du setter deg godt inn i avtalevilkårene. Det kan stå spesifikke betingelser for oppsigelse og eventuelle krav om betaling.

Reklamasjon
Du har krav på de undervisningstimer, materiell og eksamener som fremgår av avtalen. I motsatt fall vil det foreligge et kontraktsbrudd. Du kan da ha krav på at kursholder retter opp ved å gi deg materiale du har krav på eller tilleggsundervisning. Er ikke dette aktuelt, kan du kreve prisavslag. I enkelte tilfeller kan man også kreve heving av avtalen.

Klag skriftlig

Dersom du og kursholder ikke kommer til enighet muntlig, bør du klage skriftlig. Husk å ta vare på en kopi av klagen du sender til motparten.

Klageadgang
Løser ikke dette saken, kan du klage saken inn til Forbrukertilsynet. Merk at Forbrukertilsynet kun har meklingskompetanse i slike saker og at meklingen er frivillig. Det betyr at Forbrukertilsynet ikke kan fatte en bindende avgjørelse, og saken kan ikke bringes videre til Forbrukerklageutvalget. Kommer man ikke til enighet, avsluttes saken.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 9.8.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål