Har samarbeidsproblemer på jobb
Jente, 20
Hva menes med samarbeidsproblemer på jobben? Ble kritisert av en kollega av det, pga jeg ikke kunne jobbe ekstra for henne, eller komme tidligere på jobb så hun kan dra tidlig/ stenge for henne. Hun skal spørre er det fordi du ikke vil eller er det fordi du ikke kan? Vi må samarbeide, og hjelpe hverandre. Først, har jeg mine grunner, men jeg svarer faktisk bare ikke på hvorfor jeg ikke kan. Nei er et nei, jeg kommer når jeg skal. Hun hjelper ikke meg, og er ganske frekk hvis jeg ikke kan. Jeg har sagt ja så mange ganger når det ikke passer heller! Så sladrer hun til sjefen at jeg ikke vil hjelpe henne osv, eller fordi jeg ikke får betalt for det jeg nevnte d engang med uhell for henne da jeg fant ut sjefen hadde kutta timer men det er ikke grunnen. Ellers vil jeg ikke engasjere meg i noe samtale med henne med mindre det er jobb relatert, imøtekommende ellers. Jeg gjør jobben min, hun gjør sitt men vil ikke ha mye mer å gjøre med henne. god venner med andre og får masse skryt av kunder.
Svar
Hei
Det var jo leit å høre at du og kollegaen din har hatt disse situasjonene sammen!
Vi kjenner jo verken deg, kollegaen din eller situasjonen så godt, så vi skal ikke si så mye om akkurat det. Men det vi kan si er at det er veldig vanlig i arbeidslivet at det er en eller flere av de man jobber med som man ikke går så godt overens med - og det er slett ikke uvanlig med større eller mindre konflikt.
Det som høres veldig bra ut, er at du skriver at du er god venn med de andre, og at du får skryt av kunder. Det er viktig at du fokuserer på dette og på deg selv, slik at du gjør en best mulig jobb. Og det er helt i orden å ikke ville være venn med alle på jobb - så lenge man er profesjonell og imøtekommende når det gjelder samtaler om jobb.
Det som ikke høres så lurt ut, er å eskalere denne konflikten noe videre, slik at det blir en ordentlig krangel mellom dere. Dersom noe slikt skulle skje, kan det være lurt å be om en samtale med sjefen, hvor du eller dere rolig forteller om hva dere er frustrert over.
Ellers er det ofte en treningssak å jobbe med kollegaer man ikke går så godt overens med. Vårt tips er å forsøke å være så rolig som mulig, ta det opp med kollegaen din dersom du føler at grensene dine blir tråkket på, og ellers forsøke å fokusere på din egen jobb, og at du er likt av kunder og venner med andre.
Selv om du og kollegaen din ikke går overens, er det viktig at dere klarer å jobbe profesjonelt sammen, og ikke tar med "krangelen" inn på arbeidsplassen. Det kan ha mye å si for arbeidsmiljøet, og skulle det bli konflikt mellom dere er det sannsynlig at sjefen vil involvere seg for å forsøke å løse dette.
Det hørtes ikke noe gøy ut - men det er heller ikke så uvanlig i arbeidslivet at man har dårlig kjemi med noen. Vårt beste tips er å prøve å ikke bruke så mye energi på det, bruke energien på de gode tingene på jobben din, og ikke forsøke å gjøre konflikten større, men heller forsøke å jobbe godt sammen.
Lykke til, og snakk med kollegaen din eller sjefen hvis du trenger det!
Hilsen Utdannings- og jobbrådgiver
I samarbeid med Ung.no
Besvart: 3.4.2021
Oppdatert: 3.4.2021
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål