Jeg fikk differanse i kassen. Kan jeg få sparken for dette?
Jente, 20
Hei! Jeg har fått meg jobb i klesbutikk og jeg har aldri jobbet i klesbutikk før. Jeg har fått beskjed av sjefen at min opplæringstid bak kassa er på 12 timer. Og deretter skal jeg kunne alt. En dag på jobben fikk jeg diff for første gang på 1000kr og det fant vi ut pga at jeg ikke sjekket kvitteringen ordentlig. Det stod «avvist» da kunden egt skulle betale beløpet, men hadde ikke nok penger. Jeg var ikke 100% fokusert og det som skjedde var kunden gikk ut med klær som var verdt 1000kr uten å ha betalt for det. Dette har vært min første feil, kan jeg få sparken for dette? Jeg er veldig redd.
Svar
Hei
Om din arbeidsgiver i ditt konkret tilfelle har en saklig grunn til å si deg opp, kan vi ikke vurdere konkret. Men dette kan vi si på generelt grunnlag:
Dårlig jobbutførelse (manglende faglige dyktighet, pliktbrudd, upålitelighet, lav produksjon osv.) kan være saklig grunn til å si en ansatt opp. Spørsmålet man likevel må stille seg er: er dine prestasjoner dårligere enn sjefen med rimelig kunne forvente? Skyldes differansen slurv og uforsiktighet fra din side, eller er det unnskyldende omstendigheter, som f.eks. for lite opplæring, mangel på instruksjoner, stort arbeidstempo? Har du gjort feilen forsettlig eller var du ubetenksom?
Det mest vanlige er at en ansatt først får en skriftlig advarsel slik at han/hun får anledning til å forbedre sine arbeidsprestasjoner. Men er det snakk om veldig alvorlige brudd, så kan det være at oppsigelsen er saklig selv om den ansatte ikke har fått advarsel.
Som du ser er det mange momenter som spiller inn, og til sjuende og sist er det kun en domstol som kan vurdere om en oppsigelse er saklig eller ikke.
Arbeidsgiver skal sørge for at den enkelte får tilstrekkelig opplæring. Hvis du mener at feilen først og fremst skyldes at opplæringen du fikk var mangelfull, er det viktig å gjøre arbeidsgiver oppmerksom på det, slik at du kan få ekstra opplæring og at også nye ansatte følges bedre opp. Har bedriften du jobber i et godt ytringsklima hvor det er lett for de ansatte å gi  tilbakemelding om at f.eks. opplæringen ikke er god nok, så kan arbeidsgiver bruke slik kritikk til forbedring og utvikling av butikken. 
Relevante lenker:
Vår temaside om oppsigelse: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/
Vår temaside om opplæring: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/opplaring/
Vår temaside om ytringsklima på arbeidsplassen: https://www.arbeidstilsynet.no/tema/ytringsklima-pa-arbeidsplassen/
Med hilsen svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no
(Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00)
Besvart: 25.5.2021
Oppdatert: 25.5.2021
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål