Jeg har hatt mensen 3 ganger på en måned, er det vanlig?
Jente, 15
er det vanlig å få mensen 3 ganger i løpet av 4 og en halv uke?? har mensen 4-5 dager når jeg har det, men hvorfor får jeg det så ofte? har skjedd 2 ganger nå.
Hei.
Så fint at du skriver til ung.no.
Uregelmessig menstruasjon i puberteten er svært vanlig. Det er mye vanligere enn at den er helt regelmessig. At du har 3 blødninger i løpet av en måned er mye, og jeg forstår at du blir forskrekket, men det ordner seg.
Selv om du får flere blødninger i løpet av en drøy måned så er det ikke farlig, bare plagsomt.
Det er ikke så godt å si hvorfor det er sånn. Kanskje det har skjedd noe i livet ditt som har påvirket mensen? Menstruasjonen påvirkes lett av ting rundt deg, som stress, eller stor arbeidsmengde på skolen, eller noe leit som skjer i familien. Den kan påvirkes av nesten alt.
Hvis det kan være noen trøst, så justerer det seg etter hvert.
Snakk gjerne med helsesykepleier på skolen din. Hun kan mye om pubertet og mensen og sånn.
Jeg ønsker deg alt godt.
Lykke til!
Med vennlig hilsen helsesykepleier
Besvart: 14.11.2021
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

