Spørsmål og svar

Leiebolig uten varme og lys. Hva kan jeg kreve?

Gutt, 20

Jeg og en kompis leier av et firma. Vi har bodd i leiligheta i snart 2 år. Det har vært noen tekniske installasjoner som ikke har fungert som det skal. Vi har skriftlig kommunikasjon hvor vi melder ifra om tingene i ustand og lengste "ustand" situasjon har vært i snart 18 måneder. Vi skal nå flytte ut og har sagt at leie for siste periode ikke blir betalt på bakgrunn av dette. Alle tingene vi har meldt ifra om er ting vi ikke kan fikse selv uten rørlegger eller elektriker tilstede. Vi har ikke råd til å hyre inn dem selv og sitter nå uten lys/varme eller komfyrvakt. Varme har vi ordnet med egen varmeovn til tross for at varme er inkludert i leia. Hva kan vi kreve av utleier? De har svart at de ikke godtar at siste periode ikke betales.

Svar

Hei.

For å kunne holde tilbake leie, må du ha et rettmessig krav mot utleieren din. Du kan kun holde tilbake et beløp tilsvarende kravet ditt mot utleier.

Det er vanskelig å vurdere om du har krav på prisavslag eller erstatning ut fra det du skriver. Kravene dine forutsetter at du har reklamert (sagt fra) til utleier om mangelen, og at du ikke har ventet i evigheter med å faktisk fremsette et krav, eller på annet vis opprettholdt reklamasjonen din. Dette framstår som noe usikkert.

Ut fra det du skriver, er det primært erstatning for eventuelle merkostnader til lys og oppvarming som er aktuelt å kreve. Kravet ditt vil være erstatning for nødvendige kostnader til utbedring, for eksempel innkjøp av elektrisk ovn (men ikke nødvendigvis ovner du tar med deg) og gulvlampe, og for merkostnader du har fått til oppvarming (økte strømkostnader).

Manglende komfyrvakt er neppe verdireduserende, men hvis du ikke har lys, og dette ikke enkelt kan avhjelpes gjennom innkjøp av en gulvlampe el.l., er det klart verdireduserende. Hvorvidt leieverdien er redusert, og hvis ja, verdireduksjonens størrelse, må vurderes konkret. Så lenge du har kunnet avhjelpe problemet ved å kjøpe ovner og lamper, er verdireduksjonen liten til ingen. Da er det dekning av dine nødvendige kostnader til utbedring som er mest nærliggende å kreve.

Med vennlig hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med Ung.no.

Besvart: 14.11.2025

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål