Kan jeg ringe banken for å finne regningen? Hvordan vet jeg hvor den er?
Jente, 18
Hei. For noen måneder siden kjøpte jeg ett par med solbriller fra en utenlandsk butikk til 4 tusen kr. Det gikk lang tid uten at jeg fikk de og når mamma sjekket kontoen min hadde pengene aldri blitt trukket så jeg bestilte ett par nye. Etter hvert kom begge solbrilleparrene og vi kan ikke se at pengene er trukket noe sted. Jeg mistenker at de kan ligge på sånn etterbetalingsregning (ett annet sted en klarna, vi sjekket klarna der var ikke regninga) og nå er jeg redd jeg skal få en stor regning som kommer frem etter hvert. Kan jeg ringe banken for å finne regninga eller hvordan kan jeg finne ut hvor regninga er? Og siden jeg var under 18 når jeg bestilte det er det mulig at regninga kan bli slettet? Den ligger kanskje i mamma sitt navn (eller mitt eget vi husker ikke hvilket navn jeg brukte) er det ikke ulovlig å legge gjeld på en under 18 år? Dette stresser meg veldig og jeg finner ikke igjen butikken jeg handlet fra og det er umulig å få kontaktet kundeservice
Svar
Hei!
Skjønner at dette kan være stressende for deg, men her høres det ut som at du får god støtte av moren din og det er bra. Det hjelper å være to i en slik situasjon.
Hvis dere ikke vet hvordan du har betalt for brillene og du ikke vet hvilken nettbutikk du har handlet fra, må dere rett og slett være ordentlige detektiver.
Let rundt på nett og se om du klarer å finne frem til nettbutikken, samt undersøke kort, bankkonto og eventuelle betalingsløsninger (alà Klarna) som du og din mor har brukt før.
Først når dere vet betalingsløsningen, vil dere komme til bunns i om eller hvordan pengene er trukket.
Tenker det er en god idé å ta kontakt med banken for å forklare hva som har skjedd og spørre om de kan se noen trekk eller andre spor i det aktuelle tidsrommet da du kjøpte brillene. Prøvd å huske beløpene du betalte; da blir det litt lettere for banken å undersøke.
Mindreårige kan ikke stifte gjeld, det stemmer. Men hvis du har kjøpt to par solbriller, må du i utgangspunktet sende de tilbake hvis du ikke skal betale for de.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Besvart: 17.11.2025
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål