Spørsmål og svar

Tror at online butikken har glemt å ta betalt for mitt kjøp - Hva gjør jeg?

Jente, 15

heihei, jeg la nettopp merke til at jeg har 200kr mer på konto enn det jeg burde ha? jeg bestilte en pakke fra lyko for rundt 4 dager siden og er rundt 89% sikker på at pengene ble trukket fra kontoen min slik de skulle, men i nettbanken min står det ingenting om at pengene har verken blitt trukket fra eller satt inn igjen? jeg klarer ikke å skjønne hva som har skjedd, er det mulig at pengene blir trukket fra først når jeg har fått pakken? jeg er ganske vimsete av meg og det er godt mulig jeg husker feil og at pengene faktisk aldri ble trukket fra, men jeg synes fortsatt det virker merkelig at de fortsatt ikke er trukket fra nå som pakken er sendt. hadde egentlig tenkt å sende mail til lyko og spørre om hvorfor pengene ikke er blitt fratrukket men tenkte det at om det har skjedd en feil og de ikke har planer om å trekke fra pengene, kommer jeg til å sitte igjen med -200kr og irritert over at jeg sa noe når jeg sikkert hadde beholdt pengene om jeg bare hadde hold kjeft.

Svar

Hei.

Det kan gå litt tid før pengene blir trukket fra kontoen din. Vent å se i en uke etter leveringen. Dersom de ikke blir trukket anbefaler vi at du tar kontakt til butikken og gjør de oppmerksom på dette.

I norsk rett kan man kreve betaling for en tjeneste eller en varer i opptil tre år etter kjøpet.

Du kan kontakte banken din for å undersøke en uke etter at du har mottatt varene dersom pengene er blitt trukket eller ikke, hvis du er i tvill Dersom butikken har glemt å trekke kjøpesummen fra kontoen din, vil jeg anbefale at du betaler, det lønner seg å være ærlig.

Håper dette var til hjelp.

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 8.5.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål