Spørsmål og svar

Hva er det skumleste med mensen?

Jente, 14

Hva er det skumleste med mensen

Hei

Så fint at du skriver til oss. Skjønner godt at du er spent på når mensen kommer og hvordan det vil bli for deg.

Mensen kan oppleves veldig ulik fra jente til jente. Noen gruer seg til å se blod, andre gruer seg til at mensen kan komme plutselig og at de blør igjennom bukser. Det er derfor ulikt hvordan jenter reagerer når de får mensen.

Selve mensen i seg selv er ikke farlig. Det er hormoner som utvikles når du kommer i puberteten og den dagen du får mensen kan du også få barn. Når dette skjer er også velidg ulikt fra jente til jente. Noen er veldig tidlig ute med å få mensen, mens andre er sene.

Det er fint om du klarer å tenke at mensen er en naturlig del av å være jente. Les gjerne litt om mensen før du får den, det kan gi deg den tryggheten du trenger. Merker du at du får mange negative tanker og begynner å bli redd så er det fint om du snakker med helsesykepleier om dette. Der kan du få fine samtaler som kan trygge deg til dagen kommer:)

Håper dette var til hjelp for deg og ønsker deg alt godt.

Helsesykepleier

ung.no.

Besvart: 10.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål