Hvem har ansvar for å skaffe vikar ved sykefravær?
Jente, 20
Jeg ble sykemeldt nå forrige fredag. Legen min skrev sykemelding da ut forrige uke og denne uka. Leder på jobb fikk beskjed allerede forrige mandag at hun kunne nok forvente å få en sykemelding grunnet min situasjon. Jeg hadde da egentlig fått en vakt på søndag samme uka, men trodde hun skjønte at hun måtte fjerne denne og finne en annen vikar. Jeg ga også beskjed samme dag som jeg ble sykemeldt, og fikk bekreftet at fraværet var helt i orden. Så sende jeg melding til de som sitter på vakt i helga, og spør om de har fått beskjed om at jeg er sykemeldt. Det er hadde de jo selvfølgelig ikke… Og ville derav at jeg skulle dra på jobb, begynne å ringe folk på ringeliste, og dra hjem etter jeg fant noen. Det jeg lurer på er, er det mitt ansvar og gi beskjed til kolleagene mine om at jeg er sykemeldt, eller er det arbeidsgiver sitt ansvar? Jeg jobber i tilrettelagt bolig, om det har noe å si.
Svar
Hei, og takk for at du tar kontakt.
Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for å skaffe vikarer ved sykefravær. I noen tilfeller foreligger det avtale om for eksempel en ansvarsvakt som er på jobb som har ansvar for å få inn vikar om det meldes fravær. Dette skal i så fall være kjent for de ansatte. En arbeidstaker som blir sykemeldt er ikke ansvarlig for å skaffe vikar.
Hilsen Arbeidstilsynets svartjeneste i samarbeid med ung.no
Besvart: 21.10.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål