Hvordan kan jeg bli bedre til å takle at vennene mine får bedre karakterer?
Jente, 15
Hei, Jeg har to bestevenner som alltid får bedre karakterer enn meg og jeg føler meg alltid dårlig når de får bedre enn meg jeg prøver så godt jeg kan å være glade for de men det er vanskelig og jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere en situasjon når de snakker om karakterer og jeg har alle karakterene dårligere enn de og må smile og skryte av de. Jeg lurer på om dere har noen gode tips til å håndtere situasjonen når de snakker om karakterer.
Hei.
Så fint at du skriver til ung.no om følelsene dine.
Jeg forstår godt at du synes det er vanskelig når dine beste venner alltid får bedre karakterer enn deg, og det er flott at du forsøker å rose dem og være glad på deres vegne.
Du får ikke bedre karakterer av å bli sur på dem, eller si at du er lei av at de snakker om det.
Det beste er å forsøke å være oppriktig glad på deres vegne. Du kan spørre dem om hva de gjør, hva er det som fører til at de hele tiden får så gode karakterer. Det vil for dem føles anerkjennende og de blir takknemlige for at du anerkjenner at de er flinke.
Det kan være at du heller skal være fornøyd med det du får til? Når du gjør ditt beste, så er det godt nok, det er viktig å være klar over. Alle kan ikke være like gode.
Alle er ikke like flinke, alle skal ikke studere.
Det kan kanskje hjelpe deg å snakke med en voksen om følelsene dine? Du kan ta en prat med helsesykepleier på skolen din. Det hjelper å snakke om det som opptar tanker og følelser.
Jeg ønsker deg alt godt.
Lykke til!
Med vennlig hilsen helsesykepleier
Besvart: 20.6.2026
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

