Hvordan kan jeg håndtere min konstante religiøse skyldfølelse?
Jente, 15
Hvordan kan jeg håndtere min konstante religiøse skyldfølelse? Jeg er en muslimsk jente og føler alltid at jeg er dårlig muslim fordi jeg bl.a. ikke bruker hijab, hører på musikk, og ikke føler meg veldig tilknyttet til kulturen min. Jeg føler at jeg tenker på det veldig mye, og jeg blir veldig stressa av det. Jeg føler at folk dømmer meg når jeg er ute blant fremmede.
Hei!
Takk for at du skriver til ung.no.
Når det kommer til religion, så er det mange regler å forholde seg til. Samtidig så er det rom for å tolke og praktisere religionen slik som man selv vil. Det er mange muslimer som bruker hijab, og det er mange som ikke gjør det. Og hvis du spør andre muslimer vil du få ulike svar. Å føle at man ikke er god nok, eller religiøs nok er ingen god følelse.
Det er viktig at du finner din egen vei og gjør opp din egen mening om hvordan du vil praktisere din religion. Det er også lov å ikke ha en religion.
Vi har fått noen grunnleggende verdier og holdninger fra foreldrene våre, de kan komme fra kulturen eller fra religionen, noen av disse velger vi å følge, andre ikke.
Det er en vanlig reaksjon å få en form for skyldfølelse når man har gjort noe som man har lært at man ikke skal. Da kan man få dårlig samvittighet, selv om man selv ikke ikke synes at man har gjort noe feil. Det kan også handle om at man ikke vil skuffe noen men er glad i, foreldre og venner for eksempel.
Å kjenne at fremmede folk dømmer deg er vondt. Alle har rett til å være seg selv og bli behandlet med respekt og likeverd. Du skal være stolt av akkurat den du er!
Jeg tenker at du ikke gjør noe galt, du er ung og du skal finne din egen vei. Du skal selv finne ut hvilke regler som kjennes riktig for deg å følge. På denne veien så kan det være fint å ha noen å snakke med, lufte sine tanker og snakke om viktige spørsmål. Det kan være noen du føler deg trygg på, som helsesykepleier, en lærer eller miljøarbeider/sosiallærer. Det kan være også være en på helsestasjon for ungdom i kommunen du bor i. Noen skoler har mangfoldsrådgiver som man kan ta kontakt med, selv om man ikke går på den skolen.
Jeg ønsker deg alt godt, og husk at du er bra akkurat som du er!
Vennlig hilsen mangfoldsrådgiver (IMDi) i samarbeid med ung.no
Besvart: 24.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

