Har lovet kunden noe, som produsenten ikke er enig i.
Gutt, 20
Hei, jeg er i en konflikt hvor ett basseng ble solgt til en kunde. Kunde ønsker reperasjon på bassenget da det har sprukket. Produsent nekter å reparere da de mener det er feilmontering som er årsaken. Jeg har snakket med kunde hele tiden på meldinger og lovte at det skulle bli reparert. Men dette var før jeg visste at produsent nekter på grunn sv feilmontering. Det bassenget ble solgt via meg, men ikke av meg. Jeg bare snakket og skrev meldinger. Men det er selskapet til min far som solgte bassenget. Kontrakten er mellom mitt far sitt selskap og kunde. Produsenten sier de tar fullt ansvar over sitt produkt. Hvordan ligger jeg snn her. Hvor ansvarlig er jeg som kun har snakket i telefon og skrevet meldinger. Jeg er ikke produsent, ikke montør. Jeg står ikke på kontrakten. Selskapet til min far som somgte produsenten sitt basseng står på kontrakten. Kan jeg havne i trøbbel for å love noe før jeg visste alle fakta? Veldig stress gutt da jeg kun prøvde å hjelpe min fars selskap
Svar
Hei Gutt 20 år.
Det høres ut som en komplisert situasjon, men det er viktig å forstå ansvarsfordelingen i slike tilfeller.
Som en person som har kommunisert med kunden på vegne av selskapet til din far, har du inngått en avtale på vegne av selskapet.
Kontraktsforholdet: Kontrakten er mellom selskapet til din far og kunden. Som sådan er selskapet til din far ansvarlig for å oppfylle kontraktsforpliktelsene.
Forbrukerrettighetene til kunden
Det er viktig å huske på at kunden har rettigheter i henhold til forbrukerkjøpsloven. Ifølge denne loven har kunden vanligvis to til fem års reklamasjonsrett på slike varer. Når det gjelder påstander om feilmontering, er det vanligvis selgerens ansvar å bevise dette hvis det blir fremsatt. Hvis det ikke er en feilmontering, men heller en svakhet i produktet selv, blir det selskapet til din far som skal ta ansvar for å løse problemet. Hvordan produsenten og selskapet til din far håndterer saken seg imellom, har ingen direkte konsekvenser for kunden, da kunden har sine lovbestemte rettigheter gjennom forbrukerkjøpsloven. Det er viktig å sikre at kunden blir behandlet rettferdig og får de rettmessige rettighetene sine ivaretatt i samsvar med loven.
Håper dette var til hjelp!
Hilsen redaksjonen, ung.no
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 6.5.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål