Spørsmål og svar

Har ikke fått faktura for et kjøp - må jeg betale?

Gutt, 18

Hei. Jeg har kjøpt en del klær fra en butikk på nett i Norge. Jeg valgte å betale med deres egen faktura som er i nettsiden. Det er Avarda som styrer det med fakturaene. Jeg har ikke fått noe faktura på Mail eller på Avarda sine sider. Jeg ringte kundeservicen til butikken og de sa jeg skulle sjekke Avarda sine sider, men der er det ingenting. Hvis de ikke sender meg noen faktura, må jeg betale da?

Svar

Hei Gutt 18 år.

Hvis du ikke har mottatt en faktura verken på e-post eller på Avardas nettsider, bør du kontakte butikken på nytt og gi dem beskjed om situasjonen. Forklar at du ikke har mottatt fakturaen til tross for flere forsøk på å finne den, og be dem om å sende deg en kopi av fakturaen eller om å gi deg instruksjoner om hvordan du skal betale.

Selv om du ikke har mottatt en faktura, betyr det ikke nødvendigvis at du ikke er ansvarlig for å betale. I de fleste tilfeller er det ditt ansvar som kunde å betale for de varene du har kjøpt, selv om fakturaen ikke er mottatt. Imidlertid bør du ikke foreta betalingen før du har mottatt en faktura eller fått instruksjoner fra butikken om hvordan du skal betale.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 19.4.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål