Skolen har endret innholdet av kurset.
Jente, 19
Jeg går på en folkehøgskole der jeg betaler 136 000 kr for året. På nettsider står det at vi får en tur til Berlin, og til ett sted i Karibien. Turen til Karibien skal ta sted i februar, og skal vare i 2 veker. Nå som vi har gått her en stund, får vi plutselig beskjed om at det ikke blir Karibien likevel pga at det er farlig og det ikke er noen reisebyrå som vil hjelpe. Vi får heller en tur til Kapp Verde i 8 dager. Dette ser jeg og mine klassekamerater på som lureri. At vi må betale for noe vi ikke meldte oss på. Turen til Karibien var en av de største grunnene til at vi valgte denne linjen. Står også på alle nettsider for skolen at turen er inkludert og obligatorisk. Hva skal vi gjøre med dette? Er dette noe vi burde gå videre med til advokat eller høyere stillinger?
Svar
Hei.
Dersom du fortsatt har tilgang til markedsføringstiltaket, bør du lagre informasjonen og ta skjermbilder for dokumentasjon i en eventuell sak.
Du kan besøke UD's nettsider for å sjekke hvilke reiseråd som gjelder for Karibien: UDs reiseinformasjon - regjeringen.no Hvis det viser seg at UD faktisk ikke anbefaler reiser dit, må du akseptere at det kanskje ikke er mulig å reise til Karibien.
Samtidig bør alternativet være et tilbud som er tilsvarende eller sammenlignbart. Hvis turen blir redusert slik du beskriver, fremstår det som et redusert tilbud. Da må du enten be om prisavslag i forhold til det du har betalt, eller be skolen om å endre reisen til en destinasjon og varighet som er sammenlignbar.
Du bør sende en skriftlig klage til folkehøgskolen for å fremsette dine krav. Dere kan også velge å sende en skriftlig klage sammen hvor alle de elevene som er misfornøyd underskriver klagen. Husk å ta vare på / lagre klagen. Gi skolen en uke til å besvare henvendelsen. Får du ikke positiv tilbakemelding kan du ta saken til Forbrukertilsynet. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Send inn klage - Forbrukertilsynet
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 6.11.2023
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål