Jeg har noen venner jeg er lei av, hvordan slippe å ha kontakt med de?
Annet, 13
Hvordan kan jeg slippe all kontakt med venner? Jeg har noen venner jeg bare er helt lei av, som ikke forstår, som gjorde livet mitt et mareritt, som jeg har prøvd så sykt lenge å få ut av livet mitt, men som aldri lar meg være alene. Jeg ble akkurat ferdig med barneskolen og skal til vgs, men jeg er i samme klasserom som alle av dem og det er frustrerende. Jeg prøver å få dem bort uten å såre noen eller starte krangel, men det fungerer ikke. Jeg har ikke lyst på venner i det hele tatt, hvis jeg er ærlig. Det er bare slitsomt at folk alltid skal henge med meg når det er tydelig at jeg ikke vil. Må jeg si det direkte nå? Må jeg være det de ser som "frekk"?
Hei,
Takk for at du skriver til ung.no.
Det høres ut som om du har hatt det vanskelig med disse vennene over lang tid. Da er det ikke rart at du kjenner deg lei og ønsker mer avstand.
Du må ikke være venn med noen du ikke ønsker å være venn med. Samtidig er det ofte vanskelig å få mer avstand uten å si fra på en eller annen måte. Du kan være tydelig uten å være frekk, for eksempel ved å si at du ønsker mer tid for deg selv eller at du ikke har lyst til å henge så mye sammen.
Når man har blitt såret av vennskap, kan man også få følelsen av at man ikke vil ha venner i det hele tatt. Det kan være lurt å gi seg selv litt tid og se hvordan det blir når du starter på ungdomsskolen og får møte nye mennesker.
Hvis de ikke respekterer grensene dine, er det lov å stå på dem. Å sette grenser er ikke det samme som å være slem. Det er å ta vare på seg selv.
Håper svaret mitt er til hjelp. Ønsker deg alt godt!
Vennlig hilsen
helsesykepleier
Besvart: 21.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
