Jeg har ikke hatt et så godt forhold til faren min
Jente, 18
Hei. Jeg har slitt en del med forholdet til faren min. Han har hatt vansker med å vise følelser og omsorg, og selv om det har blitt bedre med årene, føler jeg at det har påvirket meg mye. Jeg merker at jeg lett blir veldig knyttet til eldre menn som viser meg omsorg eller får meg til å føle meg sett. Da kan jeg bli sjalu når de er med andre, og jeg blir veldig lei meg hvis jeg føler at jeg ikke betyr like mye for dem. Dette har skjedd med en lærer dette skoleåret. Jeg trodde følelsene skulle gå over, men det gjorde de ikke. Nå som skoleåret er slutt, kjenner jeg meg ganske nedstemt, og jeg blir også sjalu fordi andre elever skal ha ham som lærer. Det som gjør ekstra vondt, er at vi egentlig ikke hadde et nært forhold. Jeg var nok en av dem han snakket minst med i klassen, men de gangene han faktisk snakket med meg, følte jeg meg veldig sett, og det betydde mye for meg. Jeg synes dette er flaut og vanskelig å snakke om, og jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg reagerer så sterkt.
Hei,
Jeg forstår at du har noen vonde følelser knyttet til at du binder deg til eldre menn og også læreren din.
Jeg syns du har god innsikt og forståelse av alt.
Det er ikke uvanlig at man søker ubevisst det man ikke har fått så mye av - sånn som du beskriver.
Dersom faren din ikke har vært helt emosjonelt tilgjengelig og tilstede for deg så kan vi søke andre måter og få dekket det behovet på. Det er i utgangspunktet et mennskelig og grunnleggende behov å føle seg ivaretatt og elsket.
Det høres ut som du nå er nede fordi du har mistet en som har vært viktig for deg. Vi trenger alle å føle oss sett og bekreftet. Det kan gjøre at de gangene vi blir det så kan det vekke mye følelser i oss.
Sjalusi er en krevende følelse men vi har alle tilgang på den i en eller annen grad.
Det jeg legger merke til er at du har en fornuft som gir deg en beskjed og så sier følelsene deg noe annet - da kan det bli litt forvirring.
Dersom dette ikke går over så kanskje du skal snakke med noen om dette? Det kan være helsesykepleier eller andre du har tillit til. Det kan også være godt for deg å snakke om hvordan din relasjon til din far også fortsatt påvirker deg.
Jeg legger ved noen artikler og sender deg en god klem.
Hilsen psykiatrisk sykepleier
Besvart: 22.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

