Spørsmål og svar

Hurra for Pride, men hvordan komme ut av skapet?

Jente, 17

Hei! Eg er skeiv og syns at pride månaden kan vere vanskeleg sidan eg blir "tvunge" til å ta stilling til eigen identitet. Mange rundt meg snakker om pride, og under slike samtaler blir eg stille og veldig redd for at folk skal finne ut at eg er skeiv. Pride er fantastisk bra da, og får meg til å føle meg sett. Har eigentleg lyst å komme ut til alle, men er redd. Føler og at eg mister moglegheiten til å ha ein ungdomsforelskelse.

Hei

Så fint at du skriver til oss. Det er helt riktig som du skriver at pride er viktig, men det kan også føre til at mange som ikke har turt å fortelle om sin legning får det litt ekstra vanskelig.

Redselen for å bli avslørt blir så klart trigget når mye av fokuset blir at åpenhet er bra. Vi vet jo at det er ikke like bra for alle, det finnes mye negativitet blandt mange og det i seg selv gjør jo ikke saken bedre. Det er derfor trist, men forståelig at du synes det er vanskelig å vise andre at du er lesbisk. Det er nok mange som kan kjenne på at det er vanskelig å snakke med andre om det å være "annerledes" fordi de er usikre på hvordan de skal reagere. Dette har nok ført til at mange ikke tør å fortelle hvem de egentlig tiltrekkes av.

Det å akseptere at man er slik man er født er mye avhengig av den støtten man har rundt seg. Det er mange familier eller andre rundt som ikke gir en slik støtte, uansett hvor glade de er i sine barn.

Det er tøft å høre negativt snakk om deg selv eller andre som har ulike legninger. Dette er vondt og hører man negativitet nok mange ganger så kan det føre til noe som kan gi deg en følelse av frykt, avmakt, skyld, skam, mindreverd, fortvilelse eller en grunnleggende følelse av å ikke være ønsket og elsket. Dette er sterke følelser og er du redd for at også andre skal føle på dette så er det naturlig, men igjen så burde du kanskje snakke med dem om hvordan de forholder seg til andre når det skjer noe som oppleves negativt eller vanskelig. Først da lærer du hvordan du kan snu din redsel til å bli noe du skal utforske videre for deg selv.

Du er i en alder der det er normalt at ungdommer skal prøve å være lik alle andre for å bli akseptert. Det å skille seg ut fra mengden, kan medføre en fare for utestenging og det er jo ikke en bra følelse. Du trenger kanskje bare litt mer tid på å bli trygg på de du har rundt deg og kjenne etter i ditt tempo når det vil føles riktig for deg å vise andre at du er lesbisk. Selv om det ikke skjer i dag, i år eller de neste årene, så er det helt ok. Mens du venter så tren deg selv på å snakke dine egne negative tanker ned ved å snu dem til noe positivt. Husk at en tanke er ingen sannhet, det er bare din tolkning av situasjonen. Hvis du leter etter at andre skal være negative så vil du også se at de er det, uten at de egentlig er det. Øv deg derfor på å vokse i deg selv, så vil du kjenne det når tiden er moden for deg å stå fram.

Håper at du tar tak i dette og søker etter noen å snakke med som kan hjelpe deg og støtte deg i ditt valg.

Håper dette var til hjelp for deg og ønsker deg alt godt.

Helsesykepleier

ung.no.

Besvart: 21.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål