Spørsmål og svar

Hva bør en klage på helsehjelp inneholde?

Jente, 19

Hei jeg ønsker å klage på helsehjelpen jeg har fått og jeg vet ikke hva en klage skal inneholde jeg ringte pasient og brukerombudet og hun jeg snakket med sa hva klagen skal inneholde men håpet på at dere kunne skrive her da det ble litt mye for meg å huske

Svar

Hei,

Det kan være mye informasjon å få muntlig, så det er flott at du spør på nytt og samtidig gir oss en tilbakemelding her i ung.no.

En klage på helsehjelpen bør inneholde opplysninger om:

  • hvem du er: navn, adresse, fødselsdato og kontaktinformasjon
  • hvilket behandlingssted og evt. avdeling du klager på
  • hva som har skjedd og når det skjedde
  • hva du mener er feil eller mangelfullt med helsehjelpen du har fått
  • hva du ønsker å oppnå med klagen

Det kan være en god start å sende klagen til behandlingsstedet. Hvis du ikke er fornøyd med svaret, kan du klage videre til Statsforvalteren. Det kan du lese mer om her: Hvordan klage på helse- og omsorgstjenester | Statsforvalteren.no

Jeg håper dette er til hjelp for deg. Ring oss gjerne igjen hvis du trenger mer veiledning.

Med vennlig hilsen

Pasient- og brukerombudet (pasient og brukerombudet.no)

Besvart: 19.12.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål