Spørsmål og svar

Urettmessig krav etter oppsigelse av treningsabonnement

Gutt, 18

Hei! Jeg har gått på treningsstudio en stund, men sa opp abonnementet mitt i juni/juli 2023. Har blitt trukket månedlige beløp for dette. Men det viser seg at det i en del måneder ikke har blitt trukket det beløpet som skal, og nå fikk jeg plutselig en stor faktura på mange måneders betaling som jeg trodde var automatisk trukket. Har de rett til å kreve inn det beløpet? Og har de rett til å kreve hele beløpet på en gang i en stor faktura med betalingsfrist på 1 uke?

Svar

Hei Gutt 18 år.

Det er noen forhold du bør vurdere i denne saken:

Rett til å kreve utestående beløp
Hvis treningssenteret har levert tjenesten (altså at medlemskapet har vært aktivt) i perioden de nå fakturerer for, har de rett til å kreve betaling. Dette gjelder selv om betalingen ikke har blitt trukket som avtalt tidligere, forutsatt at dette skyldes forhold som ikke kan tilskrives treningssenteret, som for eksempel problemer med din konto eller manglende dekning.

Varsling om betalingskrav
Når det gjelder større beløp som har hopet seg opp har de i utgangspunktet lov til å kreve betaling for utestående beløp innen syv dager. Du kan be om en betalingsplan eller forlengelse av betalingsfristen, særlig hvis det store kravet skyldes feil fra deres side, som manglende trekk av avtalt beløp.

Avslutning av abonnement
Du nevner at du sa opp abonnementet i juni/juli 2023. Hvis oppsigelsen ikke ble korrekt registrert av treningssenteret, kan de ha feilaktig latt medlemskapet løpe videre. Undersøk om du har dokumentasjon på oppsigelsen, som en e-postbekreftelse eller annet bevis. Hvis oppsigelsen er gyldig og ble sendt i tide, kan du ikke holdes ansvarlig for betaling for måneder etter dette tidspunktet.

Skriv en skriftlig klage
Ta kontakt med treningssenteret skriftlig og forklar situasjonen. Legg ved dokumentasjon på oppsigelsen hvis du har det. Be om en spesifikasjon av kravet, inkludert hvilke måneder det gjelder, og forklar at du trenger rimelig tid til å betale hvis kravet viser seg å være korrekt.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 21.1.2025

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål