Spørsmål og svar

Har jeg rett til lønn når jeg var borte fra jobb?

Gutt, 20

Hei, I kontrakten min står det at jeg har X i fastlønn, X,- pr. salg og men X i garantilønn. Garantilønna er det dobbelte av hva fastlønna mi er. Jeg var borte pga. personlige årsaker i starten av arbeidsforholdet, som forårsaket at jeg ikke fikk brukt hverken egenmelding eller sykemelding. Arbeidsgiveren sier at jeg kun får betalt fastlønna, siden jeg hadde "ugyldig fravær". Er dette lovlig? Evt. skal jeg ha betalt hele garantilønna?

Svar

Hei

Hva du skal få i lønn er ikke i all hovedsak ikke regulert av loven, men av din skriftlige arbeidsavtale/kontrakt.

For å få utbetalt lønn er det normalt en forutsetning at du har vært på jobb og utført arbeid for din arbeidsgiver. Så sant du ikke har fått til en bestemt avtale med arbeidsgiveren din om at du skal få betalt når du ikke var til stede, kan du vanligvis ikke kreve noen form for betaling under fraværet hvis det ikke er snakk om et sykefravær eller en lønnet permisjon.

Hvis du har spørsmål i forhold til opptjening av sykepengerettigheter og bruk av sykemelding eller egenmelding i denne situasjonen, bør du ta kontakt med NAV, siden dette er regulert av folketrygdloven som NAV veileder i.

Med hilsen Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no

(Vær oppmerksom på at vårt svar i denne tjenesten kun er veiledende kortinformasjon. Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00)

Besvart: 13.5.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål