Spørsmål og svar

Kan arbeidsgiver si meg opp når jeg er sykemeldt?

Jente, 20

Kan arbeidsgiver fjerne stillingen min/timer pga jeg er sykemeldt 12 dager? Var sykemeldt 12 dager for 5 uker siden også og får nå behandling. Får melding av kollega om at hun skal ta over stillingen min?? Stresser som bare det mens sykemeldt nå

Svar

Hei

Vi forstår spørsmålet ditt slik at du lurer på om arbeidsgiver kan si deg opp eller eventuelt slippe å betale for vakter du allerede er satt opp på.

Dersom det allerede er inngått avtale om arbeid og arbeidsgiver avlyser vakter, vil du som utgangspunkt ha rett til lønn (eller eventuelt sykepenger) ifølge avtale. Dette gjelder både om du er fast ansatt på heltid eller deltid eller om du jobber som tilkallingsvikar/ekstrahjelp.

Siden det ikke kommer fram av henvendelsen din om du er fast ansatt eller om du er tilkallingsvikar/ekstrahjelp, gir vi deg litt informasjon om begge deler.

Hvis du er fast ansatt

Hvis du er fast ansatt på heltid eller deltid så kan ikke arbeidsgiver si deg opp på grunn av at du er sykemeldt. En arbeidsgiver har ikke lov å si opp en ansatt bare fordi hun er sykemeldt eller har fått dårlig helse. Se arbeidsmiljøloven § 15-8. Fast ansatt betyr at du har en avtale om at du skal jobbe et fast antall timer hver dag, uke eller måned.

En arbeidsgiver kan si opp en sykemeldt arbeidstaker av andre grunner (hvis det for eksempel er dårlig økonomi i bedriften), men ikke kun fordi den ansatte er syk når hun har vært sykemeldt kortere enn 1 år.

En arbeidsgiver kan heller ikke tvinge deg til selv å si opp jobben din. Du bestemmer selv om du vil si opp eller ikke.

Dessuten er det viktig å vite at arbeidsgiver har en plikt til å tilrettelegge for deg når du er sykemeldt. Du kan lese mer om dette på vår temaside om tilrettelegging og oppfølging av sykemeldte.

Hvis du er tilkallingsvikar/ekstrahjelp

En tilkallingsvikar eller ekstrahjelp er en person som blir tilkalt når det oppstår et ekstra behov for arbeidskraft, for eksempel når andre er syke og bedriften trenger noen som kan være vikar for denne. En avtale som ekstrahjelp innebærer vanligvis ingen faste timer/vakter. Arbeidsavtalen gir deg ikke rett og plikt til å jobbe et bestemt antall timer, men kun ”ved behov”. En slik avtale innebærer også at du har mulighet til å takke nei til vakter du ikke ønsker, siden avtalen skal være gjensidig.

Hvis du er tilkallingsvikar/ekstrahjelp og en eller flere vakter allerede er bestemt (avtalt), er det i utgangspunktet en avtale som er bindende for både deg og arbeidsgiver. En avtale er en avtale, og gjelder begge parter.

Dersom det allerede er inngått avtale om arbeid og arbeidsgiver avlyser vakter, vil du derfor som utgangspunkt ha rett til lønn etter avtale, eller eventuelt sykepenger, forutsatt at du har opptjent rett til sykepenger.

Hvis du har spørsmål om dine sykepengerettigheter i den tiden du er sykemeldt, må du ta kontakt med NAV, siden retten til sykepenger er regulert av folketrygdloven, som NAV veileder i.

Relevante lenker:

Arbeidsmiljøloven: https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven

Vår temaside om tilrettelegging og oppfølging av sykemeldte: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/tilrettelegging/tilrettelegging-og-oppfolging-av-sykmeldte-arbeidstakere/

Besvart: 15.10.2021

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål