Spørsmål og svar

Jeg har aldri hatt noe muntlig foran klassen. Har det veldig mye å si?

Jente, 14

Hei, jeg går nå i 9 ende å har ikke hatt en eneste presentasjon eller noe muntelig i klassen siden vi starta på ungdomsskolen. Har heller ikke hatt noe på barneskolen. Også lurte jeg bare på hvor mye det vil ødelegge om jeg gjennom ungdomsskolen ikke klarer å ha en eneste presentasjon forran hele klassen eller å i det hele tatt snakke forran hele klassen. Jeg har flere ganger barw hatt presentasjon forran lærer + 1 elev å bare det er veldig ille. Vi skal nå sammen med gruppa vår lage en video på 10 min hvor alle skal snakke men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har laget en egen avtale med lærer og hvis jeg ikke vil være med på den så trenger jeg ikke det. Men det er fortsatt veldig ille for meg. Vil jeg komme meg ut av 10 ende uten å ha noe muntelig forran hele klassen? Hvor mye har muntelig karakter å si? Å hva dkal/burde jeg gjøre?

Svar

Hei!

Lærerne dine har gjort rett i å legge til rette for deg, slik at du får vist hva du kan foran få medelever/bare læreren. Du får vist det du har lært på denne måten, og dette gir læreren grunnlag for å sette karakter. Det skal ikke gå utover karakteren din at du ikke sier de samme tingene foran hele klassen.

Det som kan lide litt, er å få vist hele mangfoldet ditt, dersom du ikke tar ordet/svarer i klasserommet på lik linje med de andre når det er muntlig aktivitet. Fordi: Når vi prater engelsk spontant, får vi vist hvor stor del av kunnskapen vår som kan hentes opp "der og da" - dette kalles gjerne vårt "aktive språk". Lærerne bruker også dette til å sette karakterer.

Muntlig og skriftlig teller omtrent likt i vurderingssammenheng.

Her kommer en lenke med de generelle vurderingskriteriene, som Utdanningsdirektoratet har laget: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/kjennetegn/kjennetegn-pa-maloppnaelse--engelsk-10.-trinn/

Du kan ha rett til å ha den samme tilretteleggingen på videregående skole. Det kan være lurt å snakke med rådgiveren på skolen din om dette, slik at du kan finne ut av hvordan dette vil stille seg på videregående skolen du ønsker deg til. Når du skal søke VGS, kan rådgiver samtidig hjelpe deg med å fylle ut et overgangsskjema, som forteller om angsten du har for å presentere, og at det trengs tilrettelegging. Det kan hende det kreves en uttalelse fra en ekspert på dette, men lærerne på VGS er også forståelsesfulle og vil hjelpe elevene sine best mulig.

Burde du prøve å få til muntlig i klassen? Du kan komme deg igjennom 10. uten å gjøre det. Og du kan be om å få tilrettelegging/gradvis tilvenning på VGS også. Men, det kan jo være lurt å prøve, i alle fall? Du er kanskje tryggere på ungdomsskolen, med kjente lærere og kjente medelever. Og du har 1,5 år å øve på. Da har du i alle fall gjort ditt beste, og kanskje du til og med greier å presentere på et vis til slutt? For en seier det hadde vært!

Kontaktlærer, engelsklærer og gjerne også helsesykepleier/sosiallærer kan hjelpe deg med øvingen og vise deg gode metoder. De kan hjelpe deg med å sette små delmål, og lage en plan for øvingen, samt prate om erfaringene dine etterpå.

Uansett hva du velger, ønsker vi deg lykke til med resten av ungdomsskolen!

Med vennlig hilsen rådgiver/ungdomsskolelærer, Ung.no

Besvart: 27.10.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål