Hopp til hovedinnholdet

sliter med tanker om døden og er redd for å miste de jeg er glad i

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! For ett år siden mistet jeg onkelen min, og litt før det mistet jeg hunden min. Etter dette har jeg sletet ganske mye med tanker om døden osv. Jeg tenker alltid på att jeg kommer en dag til å miste de jeg er glade i. Jeg har en syk bestemor som betyr så mye for meg. Jeg klarer bare virkelig ikke tanken på att jeg en dag mister de som betyr alt for meg. Jeg bruker masse energi av å tenke på dette, vertfall når det er det jeg stortsett tenker på hele tiden. Jeg hater også å snakke med noen om dette temaet. Hva kan jeg gjøre for att dette kan gi seg?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss med dette spørsmålet! Det er leit å høre at du har mistet onkelen og hunden din. Man kan aldri være forberedt på å miste noen man er glad i, og det kan høres ut for at det å miste noen har satt i gang en del bekymring hos deg. Det er nok ikke greit for deg at disse tankene plager deg så mye nå. Jeg tror at det er mange som kan kjenne seg igjen i det som du skriver. Man kan bli både redd og urolig av å tenke på døden. Det er et stort tema som vi ikke kan få vite alt om, og det er kanskje dette som gjør at døden er vanskelig for oss mennesker å snakke om og tenke på. I tillegg er det jo både trist og ubegripelig for oss alle å tenke på at de man er gald i en dag ikke skal være mer. Samtidig får vi ikke gjort noe med at det er slik det er. Da er det ikke så rart at man kan bli stressa av det.

Noen kan i perioder bli ganske så skremte når de tar inn over seg at vi alle skal dø en dag. Slik høres det ut for at du har det nå, og det er nok ubehagelig for deg. 

Det er ikke uvanlig at folk på din alder plutselig får en periode der de er redde for døden. Som regel henger det sammen med at man kanskje har mistet noen slik som du har, eller at man er på vei inn i en ny og mer voksen fase av livet. Hjernen holder på å utvikle seg til å tenke mer abstrakt enn før. Du er jo i en alder der mye skjer både i kropp og tanker, og trolig kan du forstå plagene som en normal del av utviklingen din som vil gå seg til etter hvert.

Likevel er det jo så klart viktig at du har det greit her og nå, og at du kan takle de bekymringene du har for å miste dine nærmeste. Det fins gode måter å jobbe med det du beskriver på, noe kan du gjøre selv og du kan også få hjelp for det.

Hvis man bruker mye tid på å tenke, gruble og bekymre seg, kan de vonde følelsene bli forsterket. Det kan kanskje hjelpe deg å prøve å finne mer ut av de negative tankene og hvordan de påvirker deg. Da kan du utforske dem mer og forsøke å finne mer positive og realistiske tanker. Du kan også forsøke å spørre deg selv: "er disse tankene til hjelp for meg?" eller "er det nyttig for meg å bekymre meg for dette?" Når det gjelder angst for døden er det mange som syns det hjelper å minne seg selv på at ingen kan styre døden uansett, og da kan man like godt bruke tiden på andre ting enn å tenke for mye på den. Dette er jo ikke så enkelt i praksis, men du kan lese mer om hvordan du kan jobbe med de skremmende tankene i artiklene jeg har lagt ved under. 

Det finnes hjelp for det du strever med, så jeg håper du kan snakke med noen om hvordan du har det nå. Det er ikke godt å være alene med slike tanker som du beskriver. Kan du snakke med noen i familien din om det? 

Mange ungdommer synes det er vanskelig å søke hjelp, en del er bekymret for å bli misforstått, ikke bli tatt på alvor og synes det er vanskelig å forklare negative tanker og følelser. Men å sette ord på vanskelige tanker hjelper, da får man liksom ryddet opp i det som skjer på innsiden. Ofte forteller ungdommer meg at de føler at problemer blir lettere å bære på med en gang de har sagt det høyt til noen som forstår.

Kanskje du bør gi det et forsøk selv om du ikke liker å prate om det? Det er som regel verst før man har tatt skrittet og si det til noen. 

Hvis ønsker noen å dele bekymringene med kan du gå til helsesøster eller rådgiver på skolen din. En annen mulighet er Helsestasjonen for ungdom der du bor, der jobber det helsesøster og lege, og ofte også psykolog. Du kan gå til Helsestasjonen for ungdom uten å ha bestilt time på forhånd også, og det er gratis. På nettsiden til kommunen du bor i kan du finne åpningstider og hvor de holder til.

Det er også mulig å snakke med noen på telefon eller chat, hvis du tror det er enklere kan du sjekke tilbudet på korspahalsen.no.

Sjekk også tipsene i artiklene nedenfor. 

Lykke til, håper du etter hvert klarer å finne en strategi for å takle tankene og at du finner en god samtalepartner som kan lytte til deg og gi deg hjelp på veien.

hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er sorg, og hvordan sørger man?

jente sorg (colourbox.com)

Sorg beskrives ofte som de reaksjoner vi får når vi mister noen eller noe vi er glad i. Mange tror at sorgen er verst med en gang etter tapet, men de fleste ungdommer forteller at det tar litt tid før de virkelig forstår hva som har skjedd og hvilke konsekvenser det vil få i livet.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Åpenhet og tillit vil alltid lønne seg i det lange løp, og husk at foreldre ikke alltid er like håpløse som du tror, og ofte kan hjelpe deg om du trenger det.

Les mer

Hvordan takle en ubehagelig opplevelse

Jente med lukkede øyne (colourbox.com)

Mange som har opplevd noe vondt får en uro i kroppen i ettertid. Kroppens alarmberedskap fortsetter utover den kritiske situasjonen, og det er vanskelig å roe seg ned igjen. Det er heller ikke uvanlig å kjenne på uro og stress i kroppen uten å ha opplevd noe traumatisk. Her er gode råd.

Av psykolog, dr. philos Atle Dyregrov, Senter for Krisepsykologi

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Familie
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om familie