Hopp til hovedinnholdet

Hvilke rettigheter gir garantien meg ved kjøp av laptop?

Gutt 18 år
 

Spørsmål

jeg kjøpte en bærbar datamaskin for noen måneder siden. Nettbutikken sa at garantien gjaldt i 24 måneder fra den dagen jeg kjøpte maskinen. Hvis maskinen krasjer innen 24 måneder, hva har jeg egentlig krav på? Hva dekkes ikke av denne garantien? Kan jeg kreve at nettbutikken gir meg en ny datamaskin, eventuelt betaler en eller annen form for erstatning for datamaskin som slutter å fungere??

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Jeg forstår det slik at du lurer på hvilke rettigheter du har ifølge garanti.


En garanti er en særskilt avtale som skal gi deg bedre rettigheter enn
forbrukerkjøpsloven i et avtalt tidsrom. Garantien kan gis av selger, importør, eller produsent. En garanti kan for eksempel gi deg rett til kostnadsfri utbedring av feil i et bestemt tidsrom som ikke dekkes av reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven.

Det er ikke noe lovbestemt krav om at varer må selges med garanti. Det er derfor heller ikke noe krav til hvor lang garantitiden skal være eller hva annet garantien skal omhandle, men dersom det er gitt garanti, er selgeren forpliktet til å oppfylle vilkårene i avtalen i hele garantitiden.


Dersom du lurer på hvilke konkrete rettigheter du har etter garantien, må du spørre selgeren eller sette deg inn i garantiavtalen. Det er lurt å oppbevare garantibevis på et trygt sted.

Uavhengig av om det er gitt garanti, vil du i forbrukerkjøp ha reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven. En vare skal være av vanlig, god kvalitet og i samsvar med de opplysningene selgeren har gitt om den. Eksempel på feil selgeren er ansvarlig for, er typiske fabrikasjonsfeil og der feil vare utleveres/sendes. Selgeren vil imidlertid ikke være ansvarlig for skade som skyldes feil eller unormal bruk, uhell eller normal slitasje.

Klagefristen er 2 år, men 5 år dersom tingen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler, radio/tv-apparat, mobiltelefon og byggevarer.

Hvis varen har en feil som selgeren er ansvarlig for, vil du kunne kreve reparasjon, ny vare, prisavslag, heving og/eller erstatning.

For mer utfyllende informasjon om garanti og reklamasjon, se
www.forbrukerrådet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/rettigheter-n%C3%A5r-noe-er-feil

Vi minner om at du kan stille slike forbrukerrelaterte spørsmål direkte til Forbrukerrådet på tlf 03737 eller på mail til hjelp@forbrukerradet.no.

Vennlig hilsen Forbrukerrådet

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker