Hopp til hovedinnholdet

Skal selger dekke frakt når jeg reklamerer?

Gutt 19 år
 

Spørsmål

Hei Jeg kjøpte et grafikkort (pc del) som har gått i stykker. butikken jeg kjøpte det har gått konkurs, så jeg kontaktet produsenten. Jeg fikk beskjed om at jeg skulle sende inn varen og få en ny en. Men jeg var nødt til å sende den til et verksted i Tsjekkia. Jeg har fått tilbake varen, men har jeg rett på å få tilbakebetalt fraktkostnadene ?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Det kompliserer saken noe når selger er konkurs eller nedlagt, men så lenge det finnes et salgsledd bak selger (og denne har solgt varen i Norge) så kan du gå på dette leddet i stedet for din selger.

Hvis produsenten har solgt grafikkortet i Norge, så vil de kunne være ansvarlige etter norsk lov. Du vil i så fall kunne kreve at de også dekker frakt. Da viser du til forbrukerkjøpsloven (særskilt § 30) og legger frem ditt krav.

Mer info om rettigheter og klagemuligheter på forbrukerrådet.no.

Håper dette besvarte ditt spørsmål :)

Vennlig hilsen Forbrukerrådet

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker