Hopp til hovedinnholdet

Hva kan jeg kreve når frisøren gjør en dårlig jobb?

Jente 20 år
 

Spørsmål

Jeg var hos frisøren, hos lærling, og ga klar beskjed om at jeg skulle bleke etterveksten, slik at mine blonde lengder matchet. Istedet fikk jeg musebun ettervekst med nesten usynlige blonde striper og lengdene som hadde en kjempefin blond farge ble farget GRÅ. Som resultat er håret mitt kjempeslitt, mange av hårstråene er brukket av slik at håret mitt jevnt over ser helt grusomt ut. Dette var etter syv timer i stolen. De ga meg ny time for å rette opp, men sa at da måtte det bli med samme lærling som ødela håret mitt i første omgang. Jeg gir det en sjanse til, men er mildt sagt nervøs for å få nok et dårlig resultat og enda slittere hår. Hva kan jeg kreve? Jeg forsøkte å be om pengene tilbake bare en time etter endt behandling, men det kom ikke på tale. Kan jeg kreve at de betaler for frisørtime et annet sted? Jeg synes jeg i det aller minste burde få gratis hårkur av dem, eller time med en av deres andre frisører. Jeg føler meg så utrolig overkjørt, sint, skuffa og blakk! :(

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Frisørtjenester er en ren avtalebasert tjeneste.  Det finnes per i dag ingen egen lov for denne type tjenester. Det betyr at det er hva som er avtalt som regulerer hva du kan kreve og hva du skal yte.

I ditt tilfelle bør du trolig være fornøyd med at frisøren retter feilen som er gjort. Hvis salongen i tillegg kan være villig til å yte deg en eller annen form for kompensasjon som plaster på såret, så bør det være bra. Vi forstår godt at du kanskje ikke har 100 % tillit til lærlingen, men det er vanlig å gi den som har gjort en feil en sjanse til å rette opp.

For frisøren er det viktig å huske på at de faktisk yter en service, og dersom kunden blir misfornøyd, så kan det resultere i dårlig omdømme for salongen hvis kunden sprer sin misnøye til venner og bekjente. Det er ikke alle som er gode på kundeservice, men en smart frisør vil i det minste forsøke å gjøre deg til lags etter først å ha tabbet seg ut!

Hvis behandling #2 også går skeis, kan det være på sin plass å begynne å diskutere å heve kjøpet med pengene tilbake.

Minner også om at dersom det skulle bli en tvist ut av dette, så er det forliksrådet som er stedet. På grunn av kostnader anbefaler vi ikke forliksrådet i småsaker. Her bør partene i stedet bli enige.

Håper dette besvarte ditt spørsmål.

Vennlig hilsen Forbrukerrådet

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker