Hopp til hovedinnholdet

Hva kan jeg kreve ved forsinkelse?

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei! Den 30. August bestilte jeg en ClassyWalk fra StayClassy.no. Da jeg bestilte den sto det at estimert leveringstid var 7-10 dager. Dette ble senere utvidet til 14-20 dager. Jeg har vært i kontakt med selskapet hvorav de sa at produktet mitt skulle bli sendt denne uka (Høsferie-uka). Jeg har enda ikke sett no til produktet (per 3. Oktober) eller hørt noe mer om levering. Jeg har sett litt på Forbrukerkjøpsloven, og utifra det jeg har forstått har de brutt paragraf 6. Jeg lurer derfor på om jeg har noen som helst krav på kompensasjon/prisavslag eller lignende, siden de ikke har levert til den tiden de skulle og for brudd på paragraf 6. Det er jo tross alt snakk om mye penger jeg i god tro har forhåndsbetalt. Mvh. Oppgitt gutt

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Vi forstår det slik at en Classy Walk du har kjøpt av stayclassy.no er forsinket, og at du lurer på hvilke rettigheter du har i denne forbindelse.

Hvis ikke annet er avtalt, skal en vare leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet. Når en vare ikke blir levert i henhold til dette, eller ikke levert i det hele tatt, sier vi at varen er forsinket.

Dersom forsinkelsen ikke skyldes forhold som du er ansvarlig for, kan du:

- holde kjøpesummen tilbake,
- kreve at varen blir levert,
- heve kjøpet (få pengene igjen), og eller
- kreve erstatning for utgifter du blir påført som følge av forsinkelsen

Merk at du som kjøper først må sette en rimelig tilleggsfrist til selger for å levere før du kan kreve heving av kjøpet. Er ikke en slik frist satt, vil man ikke kunne kreve heving.

Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerrådet.no
www.forbrukerrådet.no/klage/klage-til-selger

Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

Du kan lese mer om rettighetene dine ved forbrukerkjøp på våre internettsider:
www.forbrukerrådet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

Vennlig hilsen Forbrukerrådet

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker