Hopp til hovedinnholdet

Spørsmål om rettigheter ved forsinkelse

Gutt 16 år
 

Spørsmål

Hei! Bestilte en "to hjuling"/balansebrett. Fikk beskjed av bedriften jeg kjøpte den av at den skulle komme etter 4 dager etter betaling. Har fått langt over 26 dager nå. Lurer på hva jeg har rett til/ hva jeg kan kreve nå? (Altså om jeg får rabatt, hvor mye. Gratis vare? Osv) Takk!

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

 

Vi forstår det slik at en tohjuling du har kjøpt er forsinket, og at du lurer på hvilke rettigheter du har i denne forbindelse.

Hvis ikke annet er avtalt, skal en vare leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet. Når en vare ikke blir levert i henhold til dette, eller ikke levert i det hele tatt, sier vi at varen er forsinket.

Dersom forsinkelsen ikke skyldes forhold som du er ansvarlig for, kan du:

- holde kjøpesummen tilbake,
- kreve at varen blir levert,
- heve kjøpet (få pengene igjen), og eller
- kreve erstatning for utgifter du blir påført som følge av forsinkelsen

Merk at du som kjøper først må sette en rimelig tilleggsfrist til selger for å levere før du kan kreve heving av kjøpet. Er ikke en slik frist satt, vil man ikke kunne kreve heving.

Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerrådet.no
www.forbrukerrådet.no/klage/klage-til-selger

Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

Du kan lese mer om rettighetene dine ved forbrukerkjøp på våre internettsider:
www.forbrukerrådet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

 

Vennlig hilsen Forbrukerrådet

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker