Hopp til hovedinnholdet

Kan jeg kreve prisavslag fra Canal Digital?

Jente 18 år
 

Spørsmål

det har blitt skrevet veldig mye i media om Canal Digital, og at flere TV-kanaler har forsvunnet. Kan folk som har betalt for abonnement hos dem, kreve å få refundert pengene som de har betalt? Hvordan kan man i så fall gjøre dette ?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

 

Det er ergerlig når yndlingskanalene forsvinner, og mange lurer på om de kan kreve kompensasjon, eller begynner å se seg om etter en ny leverandør. 

Hvis TV-kanaler som er viktige for deg forsvinner, vil du kunne ha rett på både kompensasjon og å kunne gå fra avtalen. Det hele avhenger av hvor viktige kanalene var for deg da du inngikk avtalen, og om du får ekstra kostnader når du ikke har dem lenger. At du for eksempel skaffer deg et abonnement på en strømmetjeneste, kan komme med i vurderingen.

Men du kan miste disse rettighetene hvis du har inngått en avtale hvor du har gått med på å si fra deg rettighetene. Et typisk eksempel på urimelige avtalevilkår er at du ikke kan gå fra avtalen hvis de endrer den. Et mer usikkert avtalevilkår er at du frasier deg retten til økonomisk kompensasjon.

Forbrukerombudet kan vurdere om en avtale er urimelig eller ikke. Det betyr at du kan se bort fra den delen av avtalen som er urimelig etter et vedtak hos ombudet. En hake er at den nye avtalen, uten de urimelige vilkårene, bare vil gjelde for fremtiden. Det vi si at du for eksempel ikke kan kreve økonomisk kompensasjon for kanalene du ikke fikk sett, men du kan kreve det for fremtidig kanaltrøbbel. 

Det finnes ingen klagenemnd for kabel- og satellitt-TV. Vi kan mekle i saker hvis avtalen er yngre enn 1. juni 2015. For eldre abonnement må du løse saken i forliksrådet.

Vennlig hilsen Forbrukerrådet

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker