Hopp til hovedinnholdet

Problemer med mobiltelefon

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg vet ikke helt om dette spørsmålet hører under temaet "nettvett" (heller ikke om jeg i det hele tatt skal stille dette spørsmålet på denne nettsiden) men uansett, jeg skal være rask. Mobilen min dør hele tiden! Jeg har en iPhone 5, ett år gammel. Den bruker bare ca en halvtime på å lades opp fra 0 til 100 prosent, og når den er på ca 70 prosent slår den seg av. Når jeg presser på av/på-knappen sier skjermen at mobilen er tom for strøm. Når jeg kobler den til laderen igjen og den slår seg på, står det at mobilen er på ca 70 prosent igjen. Dette pleier å skje minst tre ganger om dagen, i en uke! Jeg har forsøkt å bytte batteri, men det hjelper ikke. Og jeg har veldig mange bilder og filer som jeg må få overført på pc. Vet du åssen jeg skal få fikset iphonen? Takk for svar

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Siden mobilen din er 1 år gammel, så er du innenfor 5-årsfristen i forbrukerkjøpsloven. Hvis problemene du opplever skyldes en iboende svakhet (produksjonsfeil), så er det selger som har ansvaret for å reparere mobilen eller gi deg en ny mobil.

Dersom problemene skyldes at du har brukt mobilen på feil måte eller påført den skader, så må du (eller dine foreldre) regne med å betale eventuelle reparasjonskostnader selv.

Vanlig er å ta kontakt med selger og reklamere. Normalt vil selger da be deg levere mobilen inn til en undersøkelse slik at selgers verksted kan finne ut av hva som er problemet og årsaken til problemet.

Les mer om rettigheter og klagemuligheter på forbrukerrådet.no.

Vennlig hilsen Forbrukerrådet

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva gjør du når mobilen din er ødelagt?

Sinna jente (colourbox.com)

Har du kjøpt en mobil som blir ødelagt, er det greit å vite hvilke rettigheter du har.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker