Hopp til hovedinnholdet

Tven har gått i stykker. Har jeg en forsikring, eller kan jeg bare vise kviteringa og få en ny?

Gutt 15 år
 

Spørsmål
Hei, jeg kjøpte en tv på NorEngros. Jeg fikk bare kviteringa. det som har skjedd er at tven har gått i stykker. Har jeg en forsikring, eller kan jeg bare vise kviteringa,og få en ny. Hvordan funkerer dette?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Kvitteringen er ditt bevis på at du har kjøpt et produkt. Der står pris, produkt og dato, og skal være mer enn godt nok for å reklamere på et ødelagt/defekt produkt. Mange el-butikker prøver å selge forsikring på elektriske artikler, men dette er stort sett helt unødvendig.

Man skiller mellom garanti og reklamasjon. Det finnes ingen bestemmelser i forbrukerkjøpsloven om garantitidens lengde, men den blir bestemt etter hva som er avtalt mellom deg som kjøper og butikken på kjøpstidspunktet. Uansett hva som er avtalt om garanti, vil du i forbrukerkjøp ha en reklamasjonsfrist på to år og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger. I tillegg er du forpliktet til å reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel, så ikke vent for lenge med å kontakte NorEngros.

Les mer om garanti og reklamasjon på forbrukerportalen.no.

Hilsen ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hva er en garanti?

Varevogner (colourbox.com)

En garantiavtale er en avtale mellom butikken og deg, og den kan inneholde forskjellige ting. Men en god garantiavtale burde gi deg bedre rettigheter enn hva du har etter loven.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker


Quiz: Hva vet du om å tilfredsstille?

Hvilken sjanger er pornofilmer?