Hopp til hovedinnholdet

Hva gjør jeg når ny moped har vært på verksted 4 ganger?

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Hei Har kjøpt helt ny moped fra et firma som selger motorsykler. Kjørte moped mindre en 2 mnd og har vært på verksted 4 ganger pga. mye feil med mopeden (motoren) Moped funka ikke som den skal og var så lei at moped skal være mer på verksted en den skulle være hos meg. Krevde penger tilbake og de vil ikke gi de til bake. Hva bør jeg gjør?

Besvart 24.09.2018 13:26
 

Svar
Hei!

Så kjedelig at den nye mopeden du kjøpte, har vært mye på verksted allerede.

Heldigvis gir forbrukerkjøpsloven deg rettigheter når du har kjøpt av et firma. 

Hvis det er noe feil med en moped, har selgeren først mulighet til å reparere mopeden. Men ikke i det uendelige. Etter forbrukerkjøpsloven, kan selgeren reparere samme feil to ganger. Hvis feilen oppstår for tredje gang, og det er en feil med viktige ting ved mopeden, slik som motoren, kan du be om å få pengene igjen. Dette kalles å heve kjøpet.

Kanskje du kan spørre foreldrene dine om dere kan klage til firmaet sammen. Det er lurt å sende en SMS eller en e-post. Hvis dette ikke løser saken, har du mulighet til å registrere en sak hos oss her. Da kan vi hjelpe deg og selger med å komme fram til en løsning.

Lykke til! :)

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Er du en forbruker?

Handlevogner (colourbox.com)

Vi er alle forbrukere når vi shopper, surfer på nettet og mottar reklame. Men visste du at forbrukere også har rettigheter?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker