Hopp til hovedinnholdet

Har jeg rett til å melde meg av skoleturen?

Gutt 18 år
 

Spørsmål

Hei, Skolen min arrangerer språktur der vi må betale hele turen selv. Har blitt fortalt at dette er en privat tur i regi av skolen. Jeg fikk et bindende påmeldingsskjema i november som jeg skrev under på. Jeg angret 7-10d i etterkant og spurte lærer om man kunne avbestille/kansellere plassen min på turen, det kunne jeg tydeligvis ikke siden det var bindende påmelding. Har fortsatt ikke lyst til å dra (turen er helt i starten av april) og har lest at alle turer skal komme med et angreskjema ifølge opplysningsplikten fra forbrukertilsynet (https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/angrerettloven). Om ikke alle opplysninger bar gitt iunne angreretten utsettes med opptil 12mnd. Det jeg lurer på er om jeg faktisk har rett til å melde meg av turen? Og, evt. hvordan jeg skal få gjort det uten å lage mest mulig oppstyr? Nb. Betalingsfristen har heller ikke gått ut enda.

Besvart 27.01.2019 16:44
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss. 

Jeg forstå det slik at skolen din arrangerer en språktur, der de har delt ut et påmeldingsskjema som er bindende ved signering.

Du viser til opplysningsplikten i angrerettloven som du har funnet på nett. Jeg kan imidlertid ikke se at angrerettloven gjelder i den situasjonen du beskriver. Skolen er ikke næringsdrivende (se angrerettloven § 1 som angir lovens virkeområde). 

Du spør om du har rett til å melde deg av turen. Det er vanskelig å svare på dette, fordi jeg ikke vet hva som står på påmeldingsskjemaet, hvilken informasjon dere har fått i forbindelse med turen og påmeldingen på forhånd, osv.

Jeg vil anbefale deg å be om en samtale med rektor eller med en sosiallærer. Der kan du forklare situasjonen, og fortelle at du ikke vil dra på turen. Kanskje er det en mulighet for at du kan slippe å dra på turen, og heller ikke betale for den. 

Lykke til!

Hilsen juristen, Ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker