Hopp til hovedinnholdet

Fikk ikke info om toll og frakt ved nettbestilling. Hva gjør jeg?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg bestilte to plagg på salg fra et kjent klesmerke på nett. Kleskjeden har blant annet butikk her i Oslo så jeg tenkte ikke at kostnadene kom til å bli så store. Jeg bestilte plaggene i samme bestilling. Først får jeg den ene pakken i postkassen. Jeg hadde på forhånd skjekket nøye leveringskostnader og i bestillingen min stod det ingen ting om dette, og det eneste som stod var at pakken skulle bli levert av UPS til adressen min. Den andre pakken får jeg beskjed om at har blitt levert på posten, selv om den egentlig skulle blitt levert hjemme. Når keg kommer på posten og skal hente ut pakken får jeg beskjed om å betale toll på 300kr( dette stod det ingen ting om i bestillingen min). I går fikk jeg en faktura i postkassen på den pakken jeg fikk levert hjem. Den var for å dekke kostnaden på leveringen av UPS, men jeg hadde jo ikke fått beskjed om at det skulle koste noe. Denne fakturaen er på 830kr. Jeg er helt desperat, hva kan jeg gjøre? Jeg ante ikke dette

Besvart 11.02.2019 10:47
 

Svar
Hei!

Selv om kleskjeden har butikk i Norge, kan det være utenlandske nettsider man kan bestille varer fra. 

Hvis man bestiller klær fra utlandet til Norge, må man betale moms og toll når varen kommer til Norge hvis den totale verdien på varene inkludert frakt og forsikring overstiger 350 kr. Din samlede bestilling har mest sannsynlig oversteget denne grensen. 

I de fleste land i Europa er det slik at selgere på nett må informere om den samlede prisen for varen før bestilling. Har man ikke fått klar opplysning om at det vil komme toll- og fraktkostnader i tillegg før man trykket på bestill, skal man ikke betale for dette. 

Send en e-post både til nettsiden, Posten og UPS, og forklar at du ikke ønsker å betale fordi du ikke fikk opplysninger om utgiftene. Sier de at du må betale, bør du spørre om hvorfor. Du kan lese mer om toll og moms her.

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veileding og mekling hvis du og selgeren blir uenig. 

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Toll på varer bestilt fra utlandet

Toll

Når du bestiller varer fra en utenlandsk nettbutikk, må du i de fleste tilfeller betale merverdiavgift på 25 prosent når varen kommer til Norge. Handler du klær, må du også betale toll. Beregn hvor mye du må betale før du bestiller!

Les mer

Hvordan handle trygt på nettet

Netthandel kan være en billig og rask måte å handle gaver og ting til deg selv på. Her får du tips for å unngå nettfellene!

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker