Hopp til hovedinnholdet

Kan taxisjåføren kreve betaling når beruset passasjer nektes å bli med?

Gutt 18 år
 

Spørsmål

Hei, Har en venn som ble altfor full i går kveld, og vi måtte ende opp med å bestille taxi hjem. Den første taxien var Oslotaxi (jeg hadde bestilt via nettsiden) men når sjåføren kom nektet han å ha ned en passasjer i den tilstanden vennen min var i. Sjåføren fikk meg til å betale 650kr for en tur vi ikke ble kjørt. Er dette lovlig? Om ikke hvordan kan jeg få tilbake noe av denne kostnaden?

Besvart 28.08.2019 22:02
 

Svar
Hei

Når du forhåndsbestiller tur med Oslotaxi, følger det av vilkårene som står på hjemmesiden at "Avbestilling av en forhåndsbestilling må skje senest 30 minutter før avtalt hentetidspunkt. Hvis turen ikke blir avbestilt innen denne fristen må kunden betale minstepris. Direktebestilte biler kan ikke avbestilles, og kunden må betale gjeldende minstepris for oppmøtet.". Det samme gjelder antageligvis for passasjerer som er for full til å få være med i bilen. 

Du skriver at du måtte betale kr. 650, og du kan undersøke om det kan stemme at dette er minsteprisen for oppmøte i ditt tilfelle. Du kan for eksempel ta kontakt med taxiselskapet først på telefon til kundeservice, og deretter eventuelt via e-posten (kvalitet @ oslotaxi.no) som er oppgitt for klage på hjemmesiden deres.

Dersom du mener at vennen din ikke var for full til å være med i taxien, kan du klage over hele beløpet. Dersom du imidlertid mener at vennen din var for full til å bli med i taxien, og sjåføren derfor hadde rett til å nekte han/henne å være med, kan du klage hvis du ble bedt om å betale en høyere pris enn minstepris for oppmøtet og be om å få det eventuelle mellomlegget tilbake. 

Dersom du ikke får medhold hos taxiselskapet kan du vurdere å ta saken videre til forbrukerrådet. Du kan lese mer om dette på forbrukerrådets hjemmesider.

Hilsen juristen, Ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Ung.no - oppslagsverket for deg som er ung

Skjermdump ung.no juni 2018

Ung.no er det offentliges informasjonskanal for ungdom. Her får du svar på det du lurer på. Nettstedet er drevet av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).

Les mer

Hva er forskjellen på Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet?

Forbrukerrådet

Mens du kan klage på varer og tjenester til Forbrukerrådet, skal du henvende deg til Forbrukertilsynet når du skal klage på reklame og annen markedsføring som du mener er villedende eller feilaktig.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Forbruker
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om forbruker